ROZHOVOR

 

Joost Van Bellen: "Nejsem narcis."

Prohlásíme-li světoznámého nizozemského DJe a producenta Joost Van Bellena za starého disco dinosaura, určitě se na nás zlobit nebude a spíše nám po dvaceti letech za gramofony přitaká. I když do Holandska nejezdíme příliš často, podařilo se nám Joosta umluvit na exkluzivní rozhovor a my Vám tak nabízíme poutavé povídání o jeho kariéře a hlavně vztahu ke klasické hudbě, který demonstroval zremixováním Matoušových pašijí od Johanna Sebastiana Bacha.

 

Poděkování: za pomoc s přípravou děkuji svým kamarádům Bartiasovi a Acidovi

JOOST VAN BELLEN

Joost Van Bellen si užívá svou vášeň pro hudbu už od roku 1985. Byl jedním z prvních DJs, kteří v Holandsku hráli house. Jeho zaměření však jde od undergroundového garagepunku přes acid house, house a ambient house až k New York garage a speedgarage. V pomyslné hudební encyklopedii by se pod jeho jménem skvěl tučný a hustě popsaný odstavec! Dnes Joost Van Bellen sleduje nejnovější trendy a vychytává nejprogresivnější směry taneční hudby. Podle toho taky vypadají jeho DJ sety – zběsilé, žánrově neomezené, chytlavé a ukrutně zábavné. Rockhouse nebo discopunk jsou slova, jež by mohla být synonymem pro samotného Joosta. Van Bellen je navíc jedním z iniciátorů a zároveň hudebním režisérem projektu Mathhaus Passion - The Remix (J.S.Bach) – ten kombinuje klasické mistrovské dílo Johanna Sebastiana Bacha s vizemi mladých DJs, producentů a video-umělců.

Snad i díky tomu obdržel jako nejlepší housový/gaargeový DJ v letech 1999 a 2000 cenu LSDA, holandskou obdobu známého Oskara určenou pro interprety z místní taneční scény. Van Bellen je taky držitelem ceny Golden Goblin v kategoriích Best CD (za jeho kompilaci Nightclubbing 1), Best Party ( pravidelně pořádaná party 2times!), Best Party Promoter (na garage a 2step zaměřená noc Speedfreax2000), and Best Dressed DJ (v roce 2002). Joost Van Bellen prostě nemůže zklamat a my Vám nyní nabízíme exkluzivní rozhovor.


Jooste, pokud se nepletu, DJingu se věnuješ poslední dvacet let.  Vzhledem k mému věku se mi tak vtírá jedna otázka: není to příliš dlouho?

Ne, vůbec ne! DJing mě baví víc než kdykoliv předtím. Má kariéra je lepší než kdy dřív, hraji  pouze na dobrých místech a dělám muziku pro velké módní přehlídky s mou partnerkou Sanyi po celé Evropě a v New Yorku. Teď nemůžu přestat, jsem závislý na hudbě a publiku, na vzrušení z hraní a na tom přimět lidi tančit. Krom toho, pokud Mick Jagger pořád poskakuje okolo, proč bych nemohl já? Hraní se věnuji 21 let a nemám děti, což mi to usnadňuje.
Svým způsobem stále čekám na mladou generaci s hudbou a životním stylem, který by mě rozčiloval a přiměl mě cítit se starý! To bude den, kdy budu muset přestat, začnu psát naprosto bláznivou literaturu a vydělávat skutečně velké peníze.

Jak zvládáš konkurovat mladším DJům?

Nevnímám mladší DJe jako konkurenci, ve skutečnosti dávám řadě z nich šanci hrát a pomáhám jim rozjet jejich kariéru, jak by velkej táta-DJ měl. Mladí DJs mě také inspirují, nyní jsou všichni mladí producenti tak skvělí, čím bych byl bez mladší generace? A navíc já už nepotřebuju s nikým soupeřit, hraní po tak dlouho dobu s tolika zkušenostmi a know-how ze mě činí discodinosaura a takových nás již moc není. Zdá se mi, že jsem vzácný druh a ty vždy mají dobrou tržní hodnotu!

Hraješ taneční muziku od roku 1985. Změnila se hodně?

Ve skutečnosti jsem v počátcích hrál kytarovou muziku, psychedelický garage punk 60tých let, což nebyla taneční muzika. Taneční muziku jsem začal hrát někdy v 1987, když jsem slyšel první acid houseové nahrávky. To byla revoluce. A pochopitelně se hodně změnila, stále se mění a já s ní.

Jak jsi se stal nejpopulárnějším DJem v Nizozemí?

Prostě jsem byl tím, kým jsem, dělal to, co jsem chtěl dělat, žil rychlý život, učinil z něj oslavu a věřil v něj. A ostatní říkají, že jsem dost šikovný a talentovaný, to mohlo také pomoct.;)

Obdržel jsi spoustu ocenění. Sbíráš je? Máš na ně stále místo na policích?

Nejsem narcis, ani nevím, kde většina těch cen je… Zlaté gnómy mám ve své sbírce desek, jsou legrační, okolo patnácti těchto malých zlatých mužíčků se špičatými čepicemi - činí mě šťastným.

Posloucháš hudbu ve svém volném čase?

V současnosti nemám volný čas, když mám a chci poslouchat muziku, poslouchám ostatní DJe a všechna ta CD, co mi lidé posílají. Ale to je taky práce, že? Jinak mám opravdu rád klasickou hudbu. Miluji Chopina, Wagnera, Bacha, Šostakoviče, Stravinského a Beethovena.

Když mluvíme o klasické hudbě, jak tě vlastně napadlo zremixovat Matoušovy pašije od Johanna Sebastiana Bacha?

To nebyl můj nápad. Týpka, co vytvořil Sing-Along napadlo, že by bylo fajn udělat disco remix. Oslovil tedy vizuálního umělce 00-Kaapa a ten hned přišel za mnou. Museli jsme pak vysvětlovat, že disco byla muzika pozdní sedmé dekády a měli bychom spíš udělat něco tanečního. Když jsme to uskutečnili poprvé byl to čistý experiment u něhož jsem doufali, že lidi budou tancovat. Druhá verze už byla více divadelní a skutečně mnohem, mnohem lepší.

To zní jako velmi vážně pojatý projekt. Měl jsi nějakou odezvu od fanoušků vážné hudby?

Ano, samozřejmě. A od křesťanů. Lidé, kteří poslouchají vážnou hudbu, reagují velmi rozdílně, někteří to milují, jiní nesnáší, další to vůbec neberou vážně. Konzervativní křesťané mě ovšem nenávidí. Což mě těší, protože já nenávidím ortodoxní náboženské fanatiky. Většina tolerantních křesťanů to bere dost v pohodě, my jsme nikdy nezamýšleli zneuctít Ježíše.

To je zajímavé, takže Joost Van Bellen si ujíždí na klasice…

Ano, miluju ji, ačkoliv se stěží dostanu na koncerty. Některou považuji za zmetek, příliš staromódní nebo dokonce obyčejnou. Například nemám rád Mozarta.

Dají se použít některé tradiční aspekty vážné hudby v moderní taneční muzice?
 
Ano, rozhodně. Vlastně nejvíc je s vážnou hudbou svázán trance, ale já nedělám trance, skoro ho až nesnáším… Také rytmická stavba klasické hudby je inspirující, pokud posloucháš pozorně Bachovu tvorbu, všimneš si, že je velmi rytmická.

Jako DJ mícháš spoustu stylů. Jak by jsi charakterizoval zvuk, který prezentuješ? Na co se můžeme těšit?

V současnosti hraju crossover mezi kytarovou a elektronickou muzikou, často materiál ovlivněný electrem, elektronické remixy hudebních skupin také můžou být skvělé, protože mají dobré melodie, zpěváky a výborné texty. Mám rád nečekané kombinace, udělali jsme verzi od Whitey s E.L.O. - Mr.Blue Sky, která skvěle šlape. Obecně je to pěkně divoké a šílené a vysoce energické s dost punkovým postojem. Taneční hudba se v současnosti potřebuje vykřičet, proti všem konzervativním vládám, které vládnou našim zemím založeným na  strachu. Musíme pořádně kalit a nahlas křičet.

Závěrem, máš rád hraní v České Republice? Protože my víme, že jsi zde velmi populární.

Česká Republika je jedno z mých oblíbených míst na hraní. Jezdím do Prahy již tolik let a pokaždé se zdá, že je zde důvod na pořádný mejdan, v jakýkoliv den, v jakýkoliv čas. Miluju přístup, party zvěř, otevřenost novým stylům, vlídný charakter většiny Čechů, pivo, chlapy, bandu. Někdy můžu vydělat víc peněz někde jinde v ten samý den, ale raději jedu do České Republiky….Češi jsou lepší než hotovost říkají a mají pravdu (pozn. aut. – slovní hříčka, "šeky jsou lepší než hotovost" zní foneticky stejně).

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016