Komiksová recenze: Smax

Policejní důstojník Jeff Smax z desátého okrsku super hrdinského města Neopolis se vrací domů, aby pozdravil tetu trpaslici, vyhnul se svatbě s vlastní sestrou, urážel elfy a zabíjel draky. Podivínský scénárista Alan Moore geniálně blázniví jako vždy.

Smrťák Lionel: "Všechna strašlivá a děsivá úmrtí přenecháváme Dennisovi. Jo, ten Dennis! To vám řeknu, z toho bych se někdy po&&&l strachy i já sám."

Jeff Smax pohází ze zaostalé zapadlé planety, na které by Tolkienův Pán prstenů v každodenním pergamenovém přehledu zpráv nezpůsobil žádný rozruch. Trpaslíci, elfové, barbaři, drakobijci ani mágové nejsou ve fantastické parodii Alana Moora ničím neobvyklým. Ostatně vystupují tu hned dvě smrti. A trpasličí mládež s chutí hrává deskové hry „na hrdiny“, které fingují nakupování v supermarketech. Prostě řečeno, nic zvláštního tady není zvláštní a nic obvyklého obvyklé.

Jeff se vrací na pohřeb svého strýce, přičemž ten je trpasličí, což při pohledu na hlavního hrdinu - dvoumetrového modrého obra, může vyvolat lehké čtenářské rozpaky. Strýc to je ovšem adoptivní. V příběhu jde ale o mnohem důležitější věci, než je rozkrývání rodinných vztahů policejního supermana z Top 10. Jeffa, tady vlastně Jaafse, pronásledují temné stíny minulosti. Vcelku brzy je jasné, že bude muset zorganizovat hrdinnou výpravu a postavit se svému osudu čelem.

Alan Moore stále překvapuje a nezáleží na tom, kolik jste toho od něj četli. Dokonale ovládá práci s komiksovým scénářem. Originálně zpracovává notoricky známé zápletky a postavy (Watchmen – Strážci, Z pekla, Batman: Kameňák), dobře zvládá humor (Tommorow Stories: Jack B. Quick, Top 10), provázanost s jinými příběhy (Liga výjimečných) i překvapivé pointy (Tommorow Stories: Greayshirt). I když v jeho komiksech téměř vždy převládá jeden zmíněný aspekt, ve výsledku se zapojují všechny.

To je i případ Smaxe, který se kromě komiksových fandů jakožto humorná fantasy určitě zalíbí i příznivcům Terryho Pratchetta. U Moora zvlášť platí, že čím víc toho znáte, tím víc se bavíte. Smax obsahuje snad stovky zjevných i drobných narážek, které se dotýkají fantasy mýtů všeobecně (předpisy určující složení hrdinských výprav za drakem) nebo přímo konkrétních příběhů (Smax a Toybox v „conanovské“ póze na hromadě pobitých nepřátel a sekera s nápisem „Díky tomuhle vládnu“).

Kresba Zandera Cannona se vzdáleně podobá tomu, co vytvořil Gene Ha pro Top 10, ale je možná až příliš „počítačově“ precizní a chladná. Zároveň však nemá prakticky žádné jiné velké nedostatky. Je třeba přiznat, že taková forma zdůrazňuje parodický obsah a neodvádí pozornost od detaily nabitého příběhu. Smax se dá kompletně chápat jako těžce promakaná sofistikovaná parodie. Další body od českých komikových fandů pro pana Alana Moora.

Smax
BB/art 2005, B5, pevná vazba, barevný, ??? str.
scénář: Alan Moore