Hudební recenze: Tiësto – Just Be

Naše aktuální anketa o headlinera podzimu je prakticky soutěž dvou jmen. DJ Tiësto se drží těsně za Underworld na druhém místě a pak dlouho nic. Svědčí to o tom, že tento Holanďan patří mezi nejžádanější dje na světě a jeho popularita je opravdu obrovská. O to více vás možná bude zajímat jak zní jeho aktuální album Just Be, kterému se podíval na zoubek Roman.

tiestoTiëstova hvězdnost už dávno přesáhla hranice naší mléčné dráhy a dál se rozpíná víc a víc do dálky až je to možná někomu nepříjemné. Ač se to možná nezdá, všechno odstartovalo docela nevinně a Tiësto za to ani tak nemohl. To vám takhle jednou vyšla deska Silence od projektu Delerium. Tehdy si, ne moc známý DJ Tiësto, který už ale i v té době měl na svém kontě řadu hudebních počinů, sedl ke svému počítači a vytvořil remix, na který se jen tak nezapomíná a nezapomnělo se dodnes. Od té doby stoupala Tiëstova nově zářící hvězda výš a výš a jeho následující singly a remixy se, byť byly stále v podobném duchu, jako před oním remízem pro Delerium, staly najednou mnohem žádanějším zbožím.

Čekalo se, co z Tiësta vypadne po poměrně úspěšném albu In My Memory. Laťka byla posazená hodně vysoko díky singlům z alba, Flight 643, Lethal Industry nebo Suburban Train a Tiësto ji stále sunul výše i pomocí svých vystoupení po světových tanečních festivalech, nebo před fotbalovým zápasem při unikátní akci Tiësto in concert. Jako první ochutnávka z chystaného alba vyšla skladba Traffic a zdálo se, že Tiësto pořádně přitvrdil. Čekalo se dál. Nejvyšších obrátek to čekání nabralo, když do médií vypadla zpráva, že následující singl bude ve spolupráci s další ikonou tranceu, Brianem Tranceau. Všechno klaplo tak jak má a nový singl z chystaného alba číslo dvě byla hitovka Love Comes Again, kde BT hostoval jako zpěvák. Další velký úspěch, takže nic nebránilo tomu pustit album Just Be do světa.

Jako první se na albu rozeznívají tóny předlouhé skladby Forever Today. Úvod patří hlavně klasické muzice. Tiësto rád používá klasickou hudbu v kombinaci s tou taneční a co se mu musí uznat, má vynikající smysl pro gradaci, kdy vám až veskákají po celém těle pupínky husí kůže. Nedá mi to a musím trochu srovnávat s prvním albem In My Memory. Tam totiž byl začátek podobný. Forever today je mnohem údernější a tvrdší, po melodické stránce zase o trochu slabší, ale přesto všechno jde o epochální kousek, který vás naladí na zbytek alba, co máte před sebou. 12 minut toho nejpravějšího tranceu se vším, co k němu patří: silnou melodií, tvrdými, přesto jemnými beaty, melodickými pasážemi a častou gradací až do úplného zbláznění.

Druhý kousek s názvem Love Comes Again, ten už všichni moc dobře znáte. Hraje se všude. Já tento singl považuji za druhý nejlepší v Tiëstově historii. Tiësto především zvolil přesně padnoucí vokál v podání další slavné osobnosti taneční hudby – BTho, což je samo o sobě dalším magnetem pro fanoušky tranceu. Skvělý vokál ale není všechno a Tiësto si s kabátem pro něj pěkně pohrál. Výborný spodek s dobře načasovaným hlavním motivem celé skladby, střídání relativně prázdných ploch s těmi, co možná nejvíce zahuštěnými a gradace do největších obrátek.

tiesto2Ani třetí skladba, první singl, co vzešel z tohoto alba, vám nenechá vydechnout. Traffic je ještě údernější a tvrdší, než obě předešlé skladby dohromady a naplno využívá možností současného trendu tranceu. Možná vás také napadne jméno Maura Picotta, který vlastně tento směr začal v minulých letech nejvíce propagovat. Tiësto ho dál vybrušuje k dokonalosti. Traffic je toho důkazem. Postupně vás rytmickou gradací dostane až k hlavnímu motivu celé skladby, který se netají svým raveovým potenciálem. Traffic zaznamenala také určité zklamání u mnohých Tiëstových fanoušků. Náboje skladby Flight 643 zdaleka nedosahovala a čistý trance to také nebyl. Nakonec ale úspěšná byla a ani teď se nezdá být na albu zbytečná.

Tiësto se snaží zasáhnout i do romantických srdcí a na své alba zařazuje i chilloutově laděné skladby. Jednou z nich je i čtvrtá Sweet Mysery s hostující zpěvačkou Joanne Lloyd. Tiëstovi nedělají pomalejší beaty žádný problém. Skvěle se vypořádá i se složitějšími melodickými motivy a naštěstí to nevyzní trapně jako na albech jiných producentů a DJů, kteří se také na svých vyloženě tanečních dílkách snaží promluvit do duše zamilovaných srdcí. Oproti předchozímu albu In My Memory se Tiësto i v pomalých písničkách vyvaroval slaďoučkých zvuků a vokálů a Sweet Mysery je poměrně drsnou skladbou spíše rockového ražení, ovšem poskládanou z čistě elektronických zvuků.

Další track je už ale ryze taneční záležitostí. Nyana také vyšla jako singl, u příležitosti vydání Tiëstova mixovaného dvojCD stejného názvu. Našla si mnoho příznivců, tak není divu, že je zařazena i na albu Just Be. Dalo by se říct, že až Nyana je první tranceovou skladbou, na kterou jsme byli u Tiësta zvyklý v minulých letech, kdy třeba ještě produkoval skladby v projektu Vimana. Nyana je slušnou kombinací starého zvuku upliftingového tranceu a současných módních trendů v tomto směru.

tijsDruhou pomalou skladbou je UR s krásným temným vokálem Matta Halese. Za tuhle skladbu by se nemuseli stydět ani takové veličiny, jako třeba Depeche Mode, takže jste asi sami poznali, že jde o velmi slušnou skladbu. Přichází sice docela brzy po tracku Sweet Mysery a zlí jazykové by namítli, že Tiëstovi došly taneční nápady, ale takováto skladba rozhodně stojí za poslech kdykoliv.

Další skladbu také podpořil vokální part, tentokrát ženský od zavedené tranceové zpěvačky Kirsty Hawkshaw. Walking on Clouds se jmenuje tenhle track a můžete opět čekat pořádnou porci tranceu á la Tiësto. Andělsky čistý vokál, pevné a neúprosné beaty, zastřená melodie. Víc se už do těch sedmi a půl minut nevešlo. V podobném duchu se nese i další track a Tear In The Open. Je o něco delší a má výbornou atmosféru východních dálek a skvěle vypracovaný děj. Ale i tak, jakoby už tomu scházelo něco navíc…

Předposlední a titulní skladba také hostí vokál Kristy Hawkshaw. Přiznám se, po tom skvělém úvodu a chilloutových skladbách je následující část alba jednou velkou otřepanou frází. Fanoušek tranceu si zaručeně přijde na své, ale kdo zná všechny možnosti téhle hudby, musí ho napadnout, že Tiësto kromě pár výjimek nepřišel na nic nového a jen dokola opakuje zaběhlé postupy. Trochu málo na světový formát jeho osobnosti, nemyslíte? Stejně tak je to i u deváté skladby Just Be.

Zachránit by se to dalo ještě poslední skladbou Adagio For Strings, kterou se Tiësto rozhodl předělat po svém po několika jiných pokusech svých kolegů. Originálně to vyřešil William Orbit, skvěle to do taneční podoby převedl Ferry Corsten a Tiësto? Tiësto vsadil na tvrdší pojetí, jaké předváděl z kraje alba Just Be. Hlavní melodie a defacto záchranný kruh celé skladby ponechal téměř nezměněn, takže nakonec jemnou melodii střídá dunivý zvuk beatů, což funguje skvěle a je dobře, že Tiëstův remix se liší od toho Corstenova. Takhle oba mohou slíznout smetanu za dobře odvedenou práci.

Ani nevím, cítím se trochu rozpolceně. Na jednu stranu Tiësto v několika skladbách předvedl, proč se mu říká 'pan producent', ale v některých zase jakoby usnul spolu se šípkovou Růženkou. Škoda, že těch skladeb ze začátku nebylo na albu více, ale dohromady, spolu s těmi dvěmi pomalejšími, ve kterých Tiësto rozhodně bodoval, oproti debutu In My Memory, je album více dobré než špatné. Jen mohl Tiësto trochu zaexperimentovat a více si pohrát s několika tracky, určitě by jim to neuškodilo. Sem také zvědavý jak se se svojí kariérou vypořádá Tiësto do budoucna. Jeho kolegové z branže uhnuli jiným směrem a snaží se dělat i jinou muzikou, než na které se proslavili a ve většině případů se jim daří minimálně stejně dobře. Nechme se tedy překvapit. Každopádně album just be stojí za to si koupit a poslechnout, možná je to poslední čistě tranceové album od Tiësta.

-roman-

Hodnocení: 65%

Tiësto – Just Be
Magik muzik

MP3 ukázky:

04. Sweet Mysery (vocals by Joanne Lloyd)
05. Nyana
09. Just Be
10. Adagio For Strings

Pedro (Xmag.cz)
Just be je opravdu účinné projímadlo, funguje také skvěle, když potřebujete vyhodit obsah žaludku po nějakém divokém flámu a může se vám hodit rovněž jako dárek pro někoho, komu potřebujete pořádně pocuchat nervy. Do vlastního přehrávače si ovšem raději tuhle bezduchou slátaninu plnou příšerných klišé, trance-popových odrhovaček a dávno překonaných hudebních postupů raději nedávejte - mohlo by se vám z ní totiž pořádně přitížit! Tajně doufám, že je tohle Tiestovo definitivně poslední album, další podobný "trance masakr" bych už zřejmě asi nerozdýchal...

Clovis (Techno.cz)
Po albu "In my Memory" Tiesto opět dokázal, že je trance DJ number one. :) Nejvíc se mi líbily tracky Love Comes Again a Walking On Clouds s vokály by Kirsty Hawkshaw (BT, Way Out West). I přesto, že jsem většinu songů slyšel již dříve, hodnotím 80%.