Filmová recenze: Výplata

Filmové adaptace ceněných románů, novel i povídek obvykle drhnou. Nemusí být vyloženě špatné, můžou se docela hezky povést, ale přesto většinou drhnou. Někdy dokonce nedrhnou, ale ze stejného startu vyrazí po úplně jiné koleji vedoucí do úplně jiného cíle. Výplatu kdysi napsal Philip K. Dick. Teď ji zfilmovala legenda akční kinematografie John Woo.

VýplataFilmové adaptace ceněných románů, novel i povídek obvykle drhnou. Nemusí být vyloženě špatné, můžou se docela hezky povést, ale přesto většinou drhnou. Někdy dokonce nedrhnou, ale ze stejného startu vyrazí po úplně jiné koleji vedoucí do úplně jiného cíle. Výplatu kdysi napsal Philip K. Dick. Teď ji zfilmovala legenda akční kinematografie John Woo.

"Nevěříš na druhou šanci?"

Michael (Ben Affleck) je ve svém oboru jedním z nejlepších. Coby inženýr přes elektroniku přijímá vysoce lukrativní práci, jejíž součástí bývá nezřídka nekorektní soupeření v oblasti obchodu i nutnost nechat si posléze vygumovat paměť. Po každé takové práci se dostaví krátké volno, ve kterém se Michael snaží dohnat, co zameškal. Večírky, zápasy oblíbených Red Sox, život.

VýplataPokud se ale vydaří tahle poslední fuška, bude všechno jinak. Z Michaela může být milionář, znamenalo by to ale na tři roky se úplně vzdát svobody a pak si ještě celé ty tři roky nechat vymazat ze svých vzpomínek. Pokud bude chtít svého nového zaměstnavatele opustit. Sto milionů je ovšem hodně peněz. A tak do toho Michael jde.

V televizní adaptaci některého z růžových románů Danielle Steelové by Michael podvedl svou milou s její sestrou, snažil by se ji získat zpět (je vcelku jedno jestli milou nebo její sestru) a těsně před happy endem by se možná chtěl zabít. Ale protože je VÝPLATA adaptací Philipa K. Dicka, jednoho z nejslavnějších a nejlepších spisovatelů science fiction (Spielberg podle Dickovy povídky Minority Report natočil filmový hit s Tomem Cruisem), proběhne to jinak.

VýplataMichael se nevyspí se sestrou své milé. Kvůli ztrátě paměti se přesto bude muset snažit získat ji zpět, i když toho ve filmu příliš neuvidíme. Ale hlavně: Michaela budou chtít všichni zabít. To, že někteří jedinci z Federálního úřadu pro vyšetřování časem začnou chápat, o co Michaelovi jde, a on si tak získá jejich sympatie, není důležité. Berte to jako úlitbu policajtům v amerických filmech - ne všichni jsou hloupí, necitliví a zlí. Vlastně jsou všichni správňáci, kterým ruce svazuje necitlyvý hajzlovitý parchant na vrchním postu. Ovšem Michaelovi to může být pochopitelně jedno.

Tradičně oblíbeným argumentem všech, kterým se filmová adaptace oblíbeného románů nelíbí, je výtka, že děj byl potlačen na úkor akce. Ačkoliv VÝPLATU režíroval John Woo (v sérii LEPŠÍ ZÍTŘEK udělal z charismatického párátkáře Chow Yun Fata Boha, v Americe si už stihl natočit s místními hollywoodskými hvězdami OPERACI: ZLOMENÝ ŠÍP nebo TVÁŘÍ V TVÁŘ), je v podstatě neakčním snímkem.

VýplataUma Thurmanová prý po KILL BILL při natáčení VÝPLATY prohlašovala, že pro ni není problém kohokoliv jakkoliv kopnout, ale pořádně si ve skutečnosti nekopnul ani Ben Affleck. John Woo se více soustředil na atmosféru. Tím chtěl podle svých slov složit poctu mistru napětí Alfredu Hitchcockovi (ptáci v klícce mají dokonce odkazovat na PTÁKY, tunel zase na film NA SEVER SEVEROZÁPADNÍ LINKOU). Otázkou je, nakolik nutné budovat atmosféru napětí u filmu, jehož předlohu si může každý přečíst.

Odečteme-li tedy výbornou pointu, kterou už vymyslel Dick před dávnými a dávnými časy (a to dokonce v téhle galaxii), i klasické poznávací znamení režiséra v podobě letící holubice (které obyčejný smrtelník stejně šmahem odsoudí jako hollywoodskou kravinu), mnoho z VÝPLATY nezbývá. O nějakém charakterním herectví nemůže být řeč, protože oba titulní představitelé odvádí čistě standardní výkon. Jen Aaron Eckhart v roli Michaelova úhlavního nepřítele se snad snaží diváka unudit k smrti.

VýplataHollywoodské klima asijským filmovým hvězdám (většinou) nesvědčí. A dokonce i já, nekonečný optimista co se jiných týče, pomalu přestávám věřit, že John Woo natočí v Americe film, ke kterému by se dalo přistupovat bez výhrad. A tak si slečny zapamatují pouze to, že Affleck "v tom filmu" vypadal dost fešně. Co si zapamatují chlapi fakt nevím. Každopádně jsem začal podezřívat Afflecka, že je líné dřevo a Johna Woo k oné "hitchcocovské poctě" prostě uprosil. Naštěstí v druhou šanci věřím...

Tato recenze vznikla díky Village Cinemas.

Paycheck
USA 2004