Film Pád Třetí říše

Adolf Hitler je osobnost, kterou jsme si právem zvykli automaticky odsuzovat. V traileru na Pád Třetí říše může chvílemi působit jako hodný strejda. Je takový i ve filmu? A má cenu dělat hodného strejdu z někoho, kdo je zodpovědný za nejstrašnější válku, jakou kdy lidstvo poznalo?

Traudl Junge: „... a tehdy jsem si uvědomila, že mé mladí nebylo omluvou pro to, že jsem nic netušila. Mohla jsem se více zajímat.“

Odpověď na druhou otázku se nabízí okamžitě, bez toho abyste film letos nominovaný na Oscara v kategorii cizojazyčných filmů vůbec viděli. Tvůrci to dobře vědí, stejně jako to, že natočit film bez kladného hrdiny je téměř nemožné. Po krátkém prologu se tak dostáváme do Hitlerova bunkru prostřednictvím jeho mladičké sekretářky Traudl Junge (Alexandra Maria Lara).

Rusové jsou u města, to co dopadá do ulic Berlína nejsou letecké pumy ale střely z děl a ta děla nejsou dalekonosná nýbrž obyčejná. Třetí říše vstupuje do posledního období své existence. Je to existence prachbídná, kdy proti přesile sovětských vojáků mají v ulicích bojovat mladé dívky a chlapci, kteří si ještě hrají s figurkami vojáčků. Hitler se odmítá vzdát a ušetřit tak německý národ, protože pokud se prokázal jako slabší "musí podle přírodních zákonů zahynout".hitler

Nakonec není zarážející, že Hitler (Bruno Ganz) chladnokrevně plánoval sebevraždu a současně operoval s neexistujícími armádami, boj v ulicích hlavního města označoval za "obrovský zastírací manévr" a doufal v (nemožný) zvrat ve vývoji války. Tolik zarážející není ani to, že Hitlerovi generálové mu prakticky nebyli schopni říct pravdu. Nejhorší na tom je, že od zaslepené Evy Braunové (Juliane Köhler) až po obyčejné mladé dívky, ale i muže, mu téměř všichni bezmezně věřili. Obyčejným lidem můžeme těžko vyčítat, že pro zaslepenost si tenkrát neviděli na špičku nosu.

V panoptiku příšerných karikatur člověka, z nichž nejvíce vyniká nepříčetný Goebbels (Ulrich Matthes) s ženou (Corrina Harfouch) "láskyplně" vraždící své vlastní děti, je těžké hledat další kladné postavy. Nelehký úkol vyrovnat se s následky hrůzné války a vyrazit vstříc budoucnosti symbolicky připadá Traudl, v té době mladé ženě, a chlapci, který se rozhodl žít, i když jej minulost připravila o vše.

vojandaPochybné ideály nacionálního socialismu vzal před padesáti lety čert (nebo je aspoň vzít měl). Většina Němců až do konce války ani netušila, že stojí na špatné straně a jakých zvěrstev se jejich milovaný Vůdce dopustil. Ani dnes si ale nemůžeme být bezstarostně jistí, že naši vůdcové jsou "v pohodě" a dělají za všech okolností jen správné věci. Jedno poselství, které velmi povedené (proti) válečné drama přináší, zní: Válka je zatraceně špatná věc! O druhé, ještě údernější, se postarala sama Traudl Junge, které se na úplný závěr objeví v epilogu sestaveného z archivních materiálů z 90. let.

Recenze vznikla díky Village Cinemas.

Der Untegang / Dawnfall
Německo / Rakousko / Itálie 2004, 156 min