Film Hledání Země Nezemě

Peter Pan v našich končinách není známý tak jako povídačky o tom, kterak Myšpulín ukazoval Fifince Pinďu. Přesto si troufám odhadnout, že většina z vás viděla Spielbergrova Hooka (ten film). Víte, že Peter Pan ze Země Nezemě je "ten lítající malý chlápek" a to je dobře. Poetický příběh o vzniku jedné z nejkouzelnějších pohádek všech dob si užijete o to více.

Peter (o Barriem): "Nejsem Peter Pan. To on je Peter Pan.“

James M. Barrie (Johnny Depp) není vyloženě špatným spisovatelem - dramatikem. Jinak by sotva měl vlastního producenta Charlese Frohmana (Dustin Hoffman) schopného zajistit divadlo, herce i celkem prominentní seznam hostů na premiéru. Kdyby byl James M. Barrie vyloženě špatným spisovatelem, těžko by si jeho žena mohla dovolit služku, která po každé nepodařené premiéře (jež je tím pádem prakticky zároveň i derniérou) vystřihuje nepříznivé kritiky z ranních novin. To, co však Barriemu chybí, je inspirace.

Myšpulína na cestách za dalšími a dalšími šílenými vynálezy popoháněly překvapené ksichtíky Bobíka a Pinďi i Fifinčina růžová mašle. Barrieho nežene nic, vyjma jeho fantazie. Ta by ale teď potřebovala pořádně nakopnout. Naneštěstí manželství s Marry (Radha Mitchell) v úzkostlivě spořádané domácnosti s oddělenými ložnicemi, není z takových, co by zvládly kopat.

nezemeJednoho dne James M. Barrie narazí v parku na rodinku Llewelyn - Daviesových (Kate Winslet v roli matky). Čtyři kluci a mladá vdova vyprovokují hotový příval jeho fantazie. Barrie s nimi tráví víc a víc času a brzy má kromě psaní další dva úkoly. Malý Peter (Freddie Highmore) se po smrti otce rozhodl nebýt dál dítětem, protože "dospělí snad ztrátou bližního tolik netrpí". Barrie ho chce navzdory nemoci Peterovi matky přesvědčit, že na dětských fantazijích není nic špatného. Navíc by měl sám bojovat o zachování svého vlastního manželství, protože úzkoprsá Marry má konečně pocit, že se jí Barrie vzdaluje.

Hledání Země Nezemě je tak trochu filmem o tom, že když člověk něco najde, něco jiného musí zákonitě ztratit. Mnohem více se ale tenhle film zabývá tím, jak je důležité předčasně nedospět a zachovat si i v dospělosti schopnost oddat se svým fantaziím. Ztvárnění nakonec není tak barevné jako Burtonova Velká ryba. Scény nepřekvapují náhlými vizuálními výbuchy Barrieho snů. Ty spíše jen pozvolna vykukují, třeba zpoza dveří Barrieho oddělené ložnice (velmi podařená scéna, která během několika vteřin vykreslí rozdíli mezi Jamesem a Marry podrobněji než kterýkoliv z dialogů).

Divák se může mnohem lépe soustředit na herecké výkony nejen Johnnyho Deppa, ale i skvělé Kate Winslet. Její hraní, narozdíl od "toho filmu s velkou lodí", nevypadá ani trochu kýčovitě nebo přepjatě. Jméno Dustina Hoffmana v titulcích možná na někoho působí trochu překvapivě až rušivě, ale opak je pravdou. Na velmi malém prostoru funguje Hoffman jako třešnička na dortu. Překvapením je pak čtveřice dětských herců, kteří jsou do jednoho výborní (v čele s Freddiem Highmorem). Hledání Země Nezemě je emotivní film, který přes všechny smutné okamžiky nakonec vyznívá přeci jen mírně pozitivně.

nezemeNedovedu si pro roli v podstatě smutného spisovatele s duší dítěte uvězněnou ve slupce dospělého těla představit příhodnějšího herce než Johnnyho Deppa. Jeho Barrie má v sobě špetku odcizení a bolesti Střihorukého Edwarda kombinovanou s lehkým úžasem a nezištnou dobrosrdečností ??? z Velké ryby. Kdyby Hledání Země Nezemě režíroval Tim Burton (ano, můj oblíbenec) místo Marca Forstera, bylo by dost možná ještě fantasknější, stylizovanější, výpravnější. Forsterova vize ale mnohem lépe zachycuje, co se Barriemu mohlo skutečně honit hlavou, když psal jeden z nejslavnějších pohádkových příběhů všech dob.

Finding Neverland
Velké Británie / USA 2004
scénář: David Magee (podle div. hry Alana Knee)