RECENZE

 

Filmová recenze: Duše jako kaviár

Má to být komedie, ale moc vtipné to není. Což neznamená, že autorský snímek Milana Cieslara (režie, scénář, střih a produkce) musí být nutně špatný. Zvlášť když je hvězdně obsazený (Vilhelmová, Cibulková, Vetchý, Budař a další). Tak jak je to?

 

Má to být komedie, ale moc vtipné to není. Což neznamená, že autorský snímek Milana Cieslara (režie, scénář, střih a produkce) musí být nutně špatný. Zvlášť když je hvězdně obsazený (Vilhelmová, Cibulková, Vetchý, Budař a další). Tak jak je to?

Karin ("přistižena" manželem s jinou ženou): "No co koukáš? Přidej se nebo jdi pro Huga!"

Je to tak, že Anně (Karolína Kaiserová) a Janě (Táňa Vilhelmová) právě zemřel otec. Na pohřbu tak mají příležitost jednak prohlédnout si pestrou a bohatou směs jeho milenek, jednak seznámit se s zatajeným bratrem Vladimírem (Jan Budař). Otec sice neumírá každý den, ale pro matku (Vilma Cibulková) je den pohřbu bývalého partnera dnem jako každým jiným, což dokazuje následná koupě svatebních šatů.

Jana zatím přemýšlí, jestli ji Jan (Ondřej Vetchý) podvádí. Podvádí, ale Jana neví s kým. Pikantní na tom je, že Jan je nevěrný s její nejlepší kamarádkou Karin (Alice Veselá), která zahýbá přehnaně pozornému Františkovi (Saša Rašilov). Vladimír Marcele (Petra Jungmanová) být nevěrný nemůže, protože už s ní nežije. Anna čeká na svého prince, a zatím tloustne.

Mělo by to být vtipné. Nebo by to mělo být dramatické. Nebo by to mělo nabídnout aspoň morální poučení na závěr. Nebo tak něco. Nic z toho ale nefunguje. Ne, že by se o to scénárista, režisér, střihač a producent v jedné osobě při nejlepší vůli nesnažil. Potíž je buď v tom, že se snaží o to všechno nebo že nepřenechal některý z postů někomu dalšímu.

Milan Cieslar, který seděl na čtyřech židlích současně, měl určitě těžkou pozici. Jak sám přiznal, jako producent musel šetřit peníze, které jako režisér utrácel a jako střihač nemilosrdně vyhazoval scény, o kterých věděl že těžce vznikaly a stály dost peněz. Vůbec mu tuto pozici nezávidím, zato mu závidím odvahu, se kterou do celé věci šel.

Což bohužel nic nemění na tom, že Duše jako kaviár není dobrý film. Snaží se bavit černým humorem ("Pozor ať neshodíš tatínka!" "Tak už skoč ať je pokoj!"), ale nedaří se mu to. Snaží se ilustrovat dramaticky napjaté (ne)milostné vztahy, ale i to vychází ve výsledku nezajímavě.

Pokud mám mluvit za sebe, snad ani na moment jsem se nebavil. Přitom herecké výkony jsou prakticky do jednoho opravdu dobré, tratí ale na chaotické struktuře filmu. Nemluvě o tom, že motivace některých postav jsou mnohem méně přesvědčivější než motivace jiných.

Velkorysý formát cinemascope (širokoúhlé záběry například jako u Pána prstenů) je spíše na škodu. Jakákoliv snaha o intimní atmosféru se zdá být předem odsouzena k záhubě. Také nekvalita obrazu nočních scén, na kterých se evidentně šetřilo, nepříjemně překvapuje.

Natočit příběh sestávající hned z několika dějových linií, které spolu často souvisí jen vzdáleně, tak aby divákům něco řekl není vůbec jednoduché. Přestože je film Duše jako kaviár hvězdně obsazený, Milanu Cieslarovi se to nepodařilo.

Radim Bartík

hodnocení: 40%

Duše jako kaviár
ČR 2004
scénář a režie: Milan Cieslar
hraji: Táňa Vilhelmová, Ondřej Vetchý, Jan Budař, Vilma Cibulková, Alice Veselá, Saša Rašilo
web: www.bioscop.cz

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016