Filmová recenze: Terminál

Cizinec bez pasu z revolucí právě rozvrácené země bez diplomatických styků s USA. Co bude Viktor Navorsky dělat, když mu za dveřmi letištního terminálu hrozí zadržení? Sbalí letušku a počká. Nový hit Toma Hankse a Stevena Spielberga!

taxikář: "Kdo jste?"
Viktor: "Viktor Navorski z Karkozie."
taxikář: "Já jsem Goran z Albánie!"
Viktor: "Kdy jste přiletěl do New Yorku?"
taxikář: "A… minulý týden."

Viktor Navorski (Tom Hanks) vystoupí z letadla a zatímco prochází rutinním odbavením v terminálu, vyhlíží oknem vysněný New York. Rutina se však nečekaně mění v seriózní problém, když vyjde najevo, že Karkozie - malá zemička kdesi ve východní Evropě, odkud Viktor pochází, se stala obětí převratu. Nová vládá nemá diplomatické styky s USA a Viktor se tak stává neakceptovatelným občanem odnikud. Jeho jedinou šancí je naučit se dočasně žít na území nikoho.

cernoskaCož vůbec není jednoduché. Viktorovi chvíli trvá, než zjistí, jak sběrem odložených zavazadlových vozíků vydělat nějaký ten čtvrťák. Pak, když se s ním zatím nekorunovaný vládce terminálu Frank Dixon (Stanley Tucci) pustí do skrytého boje, se musí naučit získávat jídlo jinak. A do toho se objeví půvabná, lehce přelétavá letuška Amélie (Catherine Zeta-Jones), jejíž srdce je třeba získat dřív, než zase někam ulítne.

Máte-li rádi Stevena Spielberga, přímočaré pohádkové příběhy a Toma Hankse, budete potěšeni. Herecky tradičně skvělý Hanks působí coby cizinec z východní Evropy naprosto přesvědčivě i ve chvíli, když cosi žvatlá v podivné směsici Ruštiny a toho, co si Američané představují pod slovy "východoevropský jazyk". Ani tolik nevadí, že Hanks (nebo spíš scénárista?) místy těží z nehynoucí popularity Forest Gumpa.hanks

Je však slušnost, ne-li přímo nutnost, očekávat od Spielberga neočekávané. Chlapík, který vdechl život nepřekonatelnému Indianu Jonesovi, báječně přítulnému mimozemšťánkovi E.T., milióny let mrtvým dinosaurům a mnohým dalším, by logicky překvapit měl. Ale nepřekvapuje. Což ruku na srdce, některým divákům bude vadit, jiným bude šumafuk.

Nezbytný happy end, kterého mile kouzelný scénář nakonec přeci jen nabízí, jen podtrhuje vánoční tón filmu. Ten se Terminálem nenápadně proplétá už od začátku, ovlivňuje chování (některá gesta by se slušila doprovodit slovy: "Když jsou ty Vánoce.") lidí a občas vystrčí růžky i výrazněji (to když venku třeba sněží). Terminál určitě bude velmi žádaný film ve vánoční programové skladbě mnoha televizních stanic.

Je to film laskavý, s laskavými momenty a postavami, které jsou někdy laskavé až přespříliš. Pořád se ale můžete spolehnout na to, že Catherine Zeta-Jonesová vypadá i na prahu čtyřicítky téměř neodolatelně nebo na to, že Steven Spielberg svému řemeslu dokonale rozumí. Jistě, hřešil například tím, že dal Terminálu přednost před čtvrtým pokračováním Indiany Jonese. Ale hřešil bych stejně, kdybych kvůli tomu Terminál ignoroval.veca

PS: Film má spoustu vtipných i vtipnějších scén, které dohromady osloví snad opravdu každého. Já jsem si v něm "našel" postavu úřednice Torresové (Zoe Saldanaová), která je ve svém osobním životě vášnivou trekkie. Fandí seriálu Star Trek, navštěvuje fanouškovské srazy převlečená za jednu z postav a i svou lásku zdravý vulkánským znamením "Žij dlouho a prosperuj". Pěkné.

Recenze vznikla díky Village Cinemas.

The Terminal
USA 2004