Filmová recenze: Poslední samuraj

Zpuchřele zpustošený kapitán Algren překonává alkoholismus i stíny minulosti, aby v novém historickém velkofilmu evokoval vyzrálého Mirka Dušína. Fešný Tom Cruise v příběhu o cti, odvaze a pravých hodnotách. Podobně by mohla vypadat Babička, kdyby se Božena Němcová vykašlala na krajové zvyklosti a studovala samurajský kodex cti.

Katsumoto: "Jak dopadli Sparťané u Thermopyl?"
Algren: "Zemřeli do posledního muže..."

Kapitán Nathan Algren (Tom Cruise) je veterán občanské války i proti indiánských bojů. Bezpráví a zlo páchané na nevinných civilistech, které s sebou válka přináší, na něm zanechalo stopy. Démony, kteří jej budí ze snu, Algren zahání alkoholem. Tak svědomitě, až si vypěstuje pravý nefalšovaný čistokrevný alkoholismus. Ačkoliv je Algren všeobecně považován za hrdinu, sám se tak (právem) necítí. Bude mít ale šanci opravdu se hrdinou stát.

Tou šancí není myšlena zakázka pro Japonskou vládu: Algren je najat jako americký vojenský poradce, který má armádu narychlo sebranou z násilím odvlečených rolníků vycvičit proti legendami opředeným samurajům. První uspěchaný střet dopadne podle jeho očekávání porážkou. Vojáci jsou rozprášeni a Algren padne do zajetí. A právě zajetí znamená pro Algrena šancí na lepší život.

V malé vesnici v horách, odkud se celou zimu nedá uniknout, Algren postupně poznává své hostitele (záměrně nepíšu věznitele, protože Algren je v samurajské vesnici jako na návštěvě) a jejich vůdce Katsumota (Ken Watanabe). Střet rozdílných kultur na Algrena působí jako ozdravná koupel. Pomalu začíná chápat, že samurajové bojují za tradici. Ne proti jakýmkoliv změnám, ale proti příliš uspěchaným změnám, na nichž si navíc vybraní lidé mastí kapsu.

Katsumoto je Algrenem fascinován a postupně se s ním spřátelí. Algren se samozřejmě přidá na stranu samurajů,  aby s nimi bok po boku bojoval nerovnou bitvu, předem prohranou. Pokud POSLEDNÍHO SAMURAJE odhadujete jako film "pro chlapy", odhadujete jej správně. Mihne se v něm jen jedna žena a skutečně se jen mihne.

Zato Tom Cruise z plátna nesleze. Do jisté míry je pochopitelné, že si jeho kapitána Algrena užijeme do sytosti (užijeme si ho ještě víc, ale to ponechejme stranou). Vždyť Algren je postava, jejíž prostřednictvím jsme seznámeni se situací. Ale je zarážející, že si Cruise ani na chvíli nedá pauzu ve prospěch vedlejších postav.

Nerad bych Cruisovi křivdil. Nemůžu vědět, jak moc ze své pozice producenta filmu do natáčení zasahoval a nakolik je výše zmíněný problém právě jeho dílem. Nerad bych mu křivdil i v druhém případě. Tom Cruise rozhodně je nadprůměrně dobrým hercem (což dokázal ve filmech NAROZEN ČTVRTÉHO ČERVENCE a MAGNOLIE), v POSLEDNÍM SAMURAJI ale podává pouze průměrný výkon.

Snad za to může touha získat přinejmenším Oscarovou nominaci. Zatímco na začátku Cruise slibuje zajímavou podívanou, později místy až nechutně přehrává. A ačkoliv má Ken Watanabe mnohem menší prostor ke hraní, lehce Cruise překonává. Výborný Ken Watanabe byl za to, jak bravurně ztvárnil hrdinu rozpolceného úctou k tradicím a nemenší úctou k císaři, právem nominován na Oscara za vedlejší roli. Škoda, že jej nakonec nezískal, upřímně jsem mu držel palce. A upřímně je mi to líto.

Když si odmyslíme Watanabeho, zbude z POSLEDNÍHO SAMURAJE jen průměrně dlouhý film, který se některým divákům bude zdát zbytečně dlouhý. Jistě, kostýmy, výtvarné zpracování, souboje i bitvy jsou výborné. Jenže takový POSLEDNÍ SAMURAJ letos neměl v konkurenci třetího PÁNA PRSTENŮ vůbec žádnou šanci. A vůbec mě to netrápí.

The Last Samurai
USA 2003
režie: Edward Zwick