Filmová recenze: 8 Mile

Blonďatý "Slim Shady" Eminem vtrhl na pole popkultury, aby si po vzoru zkušenější Madonny urval co nejvíce. Být bílou ovcí mezi černými rappery mu nestačilo, a tak (opět po vzoru zkušenější Madonny) se vrhl také do světa filmu. I když "vrhl se" asi není úplně přesný výraz, pořád je Eminemova filmová anabáze zábavnější než jeho urážení Mobyho.

Rabbite! Peace.

Bunny Rabbit, černými bratry familiárně přezdívaný B. Rabbit, žije v Detroitu za osmou mílí, kde se poměr černé a bílé odhaduje na deset ku jedné. Rabbit je šikovným rapperem a nic by mu nebránilo v tom, aby rozcupoval na kousíčky všechny, kdo by se mu odvážili postavit v battlu (freestyle souboj MCs) organizovaném jeho kámošem. Kdyby neměl zadek bílý, jako vypraný v Pervolu. V téhle čtvrti je to totiž zásadní problém, zvlášť pokud se ještě troufale snažíte vyniknout v "jejich" hudbě.

Rabbit tak hned na začátku, přes všechnu důvěru své partičky, dostane pořádně za vyučenou, když při svém prvním battlu naplno pocítí nechuť černé komunity poslouchat rýmy nějakého bílého blbečka. No, není to moc v klidu. Rabbit se ještě ke všemu právě rozešel se svou holkou, nechal ji auto a vrací se domů k matce. Pokud si myslíte, že ho tahle dovolená od skutečného života aspoň trochu spraví, mýlíte se. Jeho máti totiž žije s neuvěřitelným debilem, stejně starým jako Rabbit, nemá peníze a jedinou (pochybnou) potenciální záchranou je pro ni čtvrteční Bingo.

Když se pak konečně věci začíbají vylepšovat takřka samy od sebe a už to vypadá, že se nic nemůže posrat (Rabbit má novou, krásnou slečnu a možnost nahrát demo, které by mu mohlo otevřít dveře do velkých nahrávacích společností a vydláždit cestu k podpisu výhodné smlouvy), samozřejmě se posere úplně všechno. Ale od toho je tady hrdý rapper, aby přese všechno příkoří šel a ještě všem ukázal. Minimálně svůj bílý zadek.

Částečně autobiografické filmy většinou nebývají moc vydařené. Druhdy populární Mariah Carey si na svém filmovém debutu pořádně natloukla (dosaďte si, co chcete, ona Mariah si rozhodně má co natloukat) a Madonna byla o něco úspěšnější jen díky tomu, že pozvánka do její postele měla dokumentární charakter (přesto stále zůstává špatnou herečkou, která se snad nikdy nevzdá). O to příjemnější je zjištění, že 8 míle je trochu jiná.

Příběh z ulice o klukovi z ulice pro děcka, co chtějí být z ulice, aby se z nich stali drsní hip hopeři, opravdu není špatný. Dokonce jsem Rabbitovi držel palce! Herecké výkony (pokud se o nich dá vůbec mluvit, protože každý kromě Kim Basingerové v roli Rabbitovy matky hraje v podstatě sám sebe) jsou uvěřitelné a hudba (ve filmu zaslechnete téměř výhradně jen staré známé hip hopové klasiky) skvělá.

Scénář sice místy škobrtne (například když si matka Rabbitovi stěžuje na sexuální život slovy "Nechce mi ji lízat." což působí jako laciná snaha překvapit nebo šokovat), zato nediskutovatelnou výhodou je absence hollywoodského happy endu. Rabbit přijde a zvítězí na celé frontě (závěrečný freestyle už je dokonce plný sebelítosti a urážek podobně jako úspěšné Eminemovy hity), ale žádná sláva ani boření hitparád následně neproběhne a Rabbit zamíří na noční šichtu. Aspoň protentokrát.

Není to sice žádný zázrak, ale na 8 Mile se dá koukat, i když vás Eminem štve. Pokud máte rádi hip hop, klidně si hodnocení přepište na stovku. Pokud Eminema zbožňujete, připište ještě nulu navíc.

8 Mile
USA 2002