Hudební recenze: [a]pendics.shuffle - "Aware Sequence Found Life"

Pod nickem [a]pendics.shuffle se skrývá producent jménem KJ Gibbs, který vystupuje pod mnoha různými pseudonymy a vydal celou řadu releasů. Jeho nejnovější hudební počin v podobě LP s názvem "Aware Sequence Found Life" v sobě spojuje několik různých žánrů, jež dohromady tvoří ucelený hudební příběh. Pojďme se tedy společně na toto nové album podívat...

Dříve, než se pustíme do rozboru onoho alba, bylo by dobré si něco říci o samotném projektu [a]pendics.shuffle, který u nás není příliš známým pojmem. Projekt [a]pendics.shuffle tvoří člověk mnoha jmen. Reverse Commuter, dubLoner, Keneth James Gibson, KJ Gibbs, Bal Cath, Eight Frozen Modules, Premature Wig a Captain Primo. Pod těmito jmény se skrývá jeden jediný producent, a to KJ Gibbs. Ten má na svém kontě přes dvě stovky releasů, které se točí především okolo minimalistické a syrové house music, acidu, futuristického a experimentálního techna s prvky electra nebo psychedelického a komorního popu. Je také zakladatelem labelu Adjunct Audio z Los Angeles, na kterém vydal i svůj nejnovější hudební počin.

[a]pendics.shuffle

Pojďme se nyní přesunout k samotnému albu "Aware Sequence Found Life". To začíná pěkně pozvolně. Po krátkém intru, které nás uvede do hudebního děje, následuje pomalá house věc s názvem "Sunburned Dreams". Ta spolu s decentními vokály, prvky acidu a pozvolným tempem posluchači jasně naznačuje, jakým směrem se bude celé album ubírat. A opravdu, taneční pecky byste zde hledali marně, celá deska je zasazena do pomalejších temp a většina skladeb trvá přibližně devět minut, což znamená, že album je určeno na delší poslech. Je to v podstatě takové buď, a nebo.

[a]pendics.shuffle
Buďto vás album už od druhé skladby osloví a začne bavit, anebo vás nebude bavit vůbec. Pokud překousnete délku jednotlivých skladeb a uděláte si na poslech dostatek času, určitě nebudete litovat. Takže po cca deseti minutách, kdy za sebou máme intro a skladbu "Sunburned Dreams", přichází třetí track "Being You". Ten je poněkud kratší než většina ostatních skladeb a nabízí minimalistický feeling s hutnou basovou linkou a postupnou gradací. Opravdu pěkná práce!

[a]pendics.shuffle

Pod číslem čtyři se poté skrývá atmosférická, basová techno věc s názvem "Touching Space". Zde onu dokonalou atmosféru utváří především skvělá basová linka a deep sound s příměsí minimalu. Nechybí zde ani vynikající vokály od Kelly Johnston, které se do této skladby opravdu hodí a pomáhá utvářet neopakovatelný hudební zážitek. Při prvním poslechu této věci mi doslova běhal mráz po zádech, už dlouho jsem totiž neslyšel tak procítěnou, temnou atmosférickou skladbu, jako je tato. Za mě tedy rozhodně nejlepší věc celého alba.

[a]pendics.shuffle
Po skončení této skladby už jsem si skoro začínal myslet, že toto album už nemůže ničím překvapit. Omyl! Následuje totiž další minimalistická věc, nesoucí název "Building Ships". Tajemné melodie, příjemná basa a dechberoucí atmosféra - od této skladby se zkrátka nelze odtrhnout. Na podobné vlně se poté nese i další "Nowhere's Somewhere". Nechybí prvky minimalu, ale více jsou zde zřejmé i stopy dub techna s prvky experimentální elektroniky. Skvělou atmosféru ještě umocňují vokály. Je to i takové vygradování celého alba, které doposud nabývalo na tajemnosti a intenzitě hudebního prožitku.

[a]pendics.shuffle

Sedmá skladba s názvem "Cosmic Translations" nás totiž zavede do hlubin kosmické prázdnoty svým pomalým tempem, houpavou basovou linkou a prvky ambientu. Skladba je to vskutku povedená, ovšem v porovnání s ostatními poněkud uspávající. Do konceptu celé desky ale dokonale pasuje a plní roli takového klidu před bouří. Tím je myšlena úplně poslední gradace celého alba v podobě tracku "A Wave". Vlna příjemné house music s příměsí experimentální elektroniky je takovou pěknou tečkou na závěr a uzavírá tak celé hudební vyprávění, které poté zakončí ještě krátké outro.

[a]pendics.shuffle
Musím říct, že jsem byl po poslechu této desky velmi mile překvapen. Už dlouho jsem si totiž z poslechu elektronického alba neodnesl tak ucelený zážitek. Deska si žije svým vlastním životem, nikam nespěchá a nutí posluchače také na chvíli zpomalit a zamyslet se. Je to podobné, jako byste sledovali film s tím rozdílem, že zde se zaposloucháte do hudby a onen hudební příběh si můžete utvořit dle svých představ. Rozhodně to ale není album pro každého. Bohužel v dnešní době, kdy jsme zvyklí na rychlé taneční vypalovačky, často zapomínáme, že méně je někdy více. Jsem si jist, že spoustu lidí kvůli svému pomalému tempu toto album zkrátka nebude bavit, nebo budou jednotlivé skladby posouvat a přeskakovat.

[a]pendics.shuffle

Co mi ale přišlo velmi sympatické, je fakt, že většina skladeb na albu je vhodná pro DJe, kteří zde najdou celou řadu hudebního materiálu, zároveň však album není jen obyčejný "DJ tool kit" a skvěle funguje především jako celek. Na opakovaný poslech je to ale už složitější. Poslechnout si toto album jednou, podruhé, možná potřetí, to tam člověk ještě najde nějaké prvky, které mu při předchozím poslechu třeba unikly. Poté už však nic moc nového nenabídne, je tedy lepší jej odložit a vrátit se k němu zase za nějaký čas. Osobně jsem se s tvorbou [a]pendics.shuffle až do poslechu této desky zatím nesetkal. Tento hudební počin na mne však velmi zapůsobil a jsem zvědav, jaké další skladby se ukrývají v archivech tohoto projektu. Pokud tedy máte nějaký ten čas a nevíte, co si zrovna poslechnout, album "Aware Sequence Found Life" je ideální volbou.

Ukázky skladeb k poslechu zde:

LP [a]pendics.shuffle - "Aware Sequence Found Life" vyšlo 9. července na značce Adjunct Audio. Pořídit si ho můžete jak v digitální podobě, tak i na vinylu, který navíc obsahuje i bonusový remix od Benno Blome.

01 Dark Outlines
02 Sunburned Tears
03 Being You