Komiksová recenze: Thor - Vikingové

Harald Jaekelsson to má v hlavě srovnané: je viking, ale rozhodně žádný Vike, nýbrž krutopřísný nájezdník. Vesnice pálí, muže masakruje, ženské znásilňuje a děti mučí podle chuti. Jenže jednoho dne narazí na vědmáka, kterému všechno to vraždění docela vadí – možná proto, že se týká jeho bližních a jeho samého. A tak dojde k seslání kletby a Harald na celé věky zmizí v mlhách... Když se z nich vynoří, je před ním současný New York a on i jeho posádka jsou armádou neporazitelných zombie.

Garth Ennis je autorem postmoderně brutálního Preachera, popkulturně brutálního Hitmana či brutálně brutálního Punishera. A spousty dalších brutálních, ale hlavně vtipných komiksů. Dost často si v nich utahuje z klasických superhrdinů (pozvracený Batman je na tom ale pořád ještě dobře oproti slavnému Lobovi, kterého Ennis vystaví útlaku ze strany homosexuála jménem Bueno – na obojí narazíte v Hitmanovi). Pro někoho tedy může být překvapením, že Thor v jeho podání není za úplného vola. Sice se mu lidé docela smějí a od zombie vikingů dostane těžkou nakládačku, ale nic, co by vybočovalo ze schématu známého třeba z knih mistra Kulhánka (sebevědomý hrdina je pokořen, přezbrojí, získá opět sebevědomí, opět pohoří, opět přezbrojí, až do finálního vykydlení zlých hochů).

Vikingove

Tentokrát si totiž Ennis kopl spíš do své vlastní tvorby. Do všeho toho bezuzdného násilí, spektakulárních vyvražďovaček a vtipného mučení. Jeho Vikingové se s ničím nepářou a rozpářou (a vykuchají a vykostí) půl New Yorku, ze kterého si chtějí udělat svou novou říši. Vykydlí poldy, armádu, samotného Thora... A civilisty. Stovky, tisíce civilistů. Je to zábava, o tom žádná. Glenn Fabry umí překvapený výraz useknuté hlavy, vykopnuté zuby těhotné ženy či šokované zajatce, kterým bylo sděleno, že jejich dlouhé kosti budou skvělý materiál pro Haraldův trůn, nejlíp na světě. Jenže do toho všeho vkládá Ennis poměrně znepokojivou myšlenku: tomuhle se smějete, tohle po mně chcete, ale co kdyby se něco podobného stalo vám?

Vikingove
Thor - Vikingové je tedy jistě krvavý, vtipný a dynamický komiks, ale zároveň funguje jako vztyčený prostředníček obsesi naší kultury násilím a gore efekty... Jedna z nejvtipnějších pasáží se ostatně odehrává v baru, kde pár štamgastů sleduje televizní zpravodajství a nedochází jim, že ty zrůdy už konají přímo za jejich zády... Irská poťouchlost je pak znát i na složení týmu, se kterým jde Thor do poslední bitvy: nacistické letecké eso, maskulinní válečnice, fanatický křižák. Finalisté přehlídky Nordická rasa 2003. A docela by mě zajímalo, což ovšem se samotným tématem komiksu moc nesouvisí, jak bylo Ennisovo dílko vnímáno v Norsku, Dánsku či Švédsku, kde se posledních cca sto let razí heslo Traders not racers (tedy že Vikingové byli spíše objevitelé a obchodníci, nikoliv krvelačné bestie). Moc vlídně asi ne. Ale my jsme v Čechách a Thor u nás bude vždy především zábava, bez ohledu na to, nakolik se jedná o zjednodušující výklad. A tak postačí jen tolik, že: Ennis je krvavý a vtipný, Fabry umí střeva, kosti i zbraně, jazyk komiksu si střílí ze superhrdinských řečiček i stylu starých ság a příběh je krátký, brilantně vygradovaný a s několika potěšujícími odkazy na svět marveláckých komiksů. Jen doufám, že diváci nedávno uvedeného Thora filmového neutrží příliš velký šok a Bůh hromu se k nám zase někdy vrátí (a nemyslím tím jen jako součást Avengers či Ultimates).

Vikingove

Garth Ennis – Glenn Fabry: Thor - Vikingové

Překlad: Pavel Dobrovský