RECENZE
Komiksová recenze: Transmetropolitan 3: Rok parchanta
Bylo by fajn, kdyby se Ladislav Vodička dostal do futuristického světa komiksové řady Transmetropolitan a zazpíval song o tom, jak novinář tvrdej chleba má. Nedá se sice předpokládat, že by z toho odešel s čistou hlavou, ale v této budoucnosti beztak není prakticky nikdo při smyslech.
Po zemi se určitě potulují jedinci, kteří nevědí, kdo je to Spider Jerusalem a co je na něm tak zajímavého. Někteří z nich třeba začali číst tyto řádky, a tak se hodí udělat menší seznamku. Spider by se dal označit za typický příklad zuřivého reportéra. Takového, který píše podle svého a je mu naprosto ukradené, co si o tom kdo myslí. Články smolí ryze subjektivní, a jelikož se nachází ve Městě, kde všechno pulzuje energií a na každém rohu se potulují vrazi, prznitelé psů nebo alespoň zloději DNA, jsou to kousky s velmi různorodou tematikou. Sloupek nese líbezné označení „Nenávidím to tu“
„Když se na novinářův článek zeptal náš dopisovatel, Jerusalem se mu vysmál, s rozmachem jej udeřil lahví do spánku a všechny nás vyzval k vykouření svého péra.“
Jerusalem tady totiž nemá chuť být. Vlastní dům v horách a dostatečné množství inteligentních zbraňových systémů, které zneškodní potenciální narušitele. V podstatě jde o ráj, kde by klidně dožil, jenže to by nesměl před lety podepsat knižní smlouvu. Vydavatel si ji moc dobře pamatoval, takže nezbývalo nic jiného, než se do lidského sajrajtu vrátit a naládovat se drogami, aby se to dalo vydržet a bylo o čem psát. Teď ale bude potřebovat veškeré kvazilegální substance v dosahu, protože se blíží to nejhorší možné období – volby. A publikum chce znát Spiderův názor.
„Zajímaj vás volby? Tak já vám o těch volbách něco povim.“
Občané České republiky se loni bohatě přesvědčili o tom, jaká pekelná muka pro oči a mozek znamenají volební billboardy, letáky a další harampádí. Transmetropolitan proto skýtá skvělou příležitost, jak se na šílenství podívat z jiného pohledu. Třetí díl totiž opět funguje jako originální a okouzlující vize budoucnosti. Nabízí pohled agresivní, drzý, zrůdný a zároveň neskutečně zábavný. Fanatičtí uctívači kandidujícího vůdce, bizarní mediální pozlátko jeho protivníka, reklamní výplach v televizích s neomezenou úhlopříčkou. Každou další knihou je jasnější, že v prostředí Města se nedá přežít se zdravým rozumem a Spiderovo nihilistické chování patří k naprostému normálu.
„Matko dvanácti potratů, to jsou teda věci…“
Scenárista Warren Ellis akorát zveličuje situace okoukané z dnešní doby a ostře se k nim vyjadřuje prostřednictvím žurnalisty, který požívá narkotika po kilech. Čtenář proto nemusí dumat, jak moc velký magor autor bude. Spíše se hodí za osobitým univerzem vidět parodii a za všemi obrazovkami a psychopaty nalézat kritiku naší civilizace. Jedinci s hloubavějšími myšlenkami tak mohou přijít k novým impulzům.
„Když se novináře na sloupek zeptal náš korespondent, Jerusalem se mu vysmál, posral mu kameru a do davu svých obdivovatelů naházel psí zdechliny.“
Futuristický komiksový opus je přesto hlavně o nekorektní srandě. V Roku parchanta Ellis vyprodukoval zatím největší množství hlášek a skvěle vypointovaných gagů, zásluhu na výsledku však má samozřejmě i výtvarník Darick Robertson. Kresebně jde o gejzír nápadů a titěrných detailů, které dokáží zprostředkovat až nepříjemný emocionální prožitek. Když si Spider na záchodech do oka vpichuje jehlu s další dávkou, úplně cítíte, jak jeho tělem proudí energie.
„A to jsem s váma teprve začal, vy kokůtci…“
Kvůli vyhroceným situacím třetí Transmetropolitan vybízí, abyste ho prolítli v šíleném tempu, jak se k bláznivé atmosféře sluší a patří. Což klidně vyzkoušejte, protože se stejně určitě vrátíte k podrobnějšímu průzkumu. A pokud by další díl vyšel tak rychle, že byste opáčko Roku parchanta nestihli, bude to vlastně taky bezva.
Transmetropolitan 3: Rok parchanta
Scénář: Warren Ellis
Kresba: Darick Robertson
Nakladatelství: BB art, Crew
Počet stran: 144
Cena: 399,- Kč
Info: www.bbart.cz