Komiksová recenze: Tajné války superhrdinů Marvelu

Denně si ohromné množství lidí říká, jak druhým splnit přání. A nejlépe aby přitom do kapsy spadlo pár krejcarů. Pro komiksová vydavatelství to dřív býval úkol s banálním řešením. Stačilo proti sobě postavit největší superhrdiny a superpadouchy a čtenáři si samou radostí div nezaneřádili spodničku. Když se ale ohlédneme za úplně prvním megacrossoverem z poloviny osmdesátých let, nedá se vlastně nadšeneckému hýkání vůbec divit.

Co si budeme nalhávat, ve valné většině záležitostí jde o prachy. Proto je fajn, že hned v úvodu Tajných válek figuruje upozornění, že na začátku stála představa o nadité portmonce. Nejmenovaná hračkářská společnost chtěla vytvořit sérii figurek oblíbených klaďasů a záporáků, přičemž jejich společné působení potřebovala nějakým způsobem ospravedlnit. Takže se vytvořil masivní příběh, do něhož se žádané postavy naházely. Samotná figurková série se sice kdovíjak neujala, ale z komiksu vzešla legenda, která se konečně dostává do pazour i našincům.

Po letech čekání se tedy v luxusním vydání objevuje nejsilnější bytost ve vesmíru Beyonder, který z různorodých kousků různorodých planet vytvoří Battleworld. Na bitevní pole posléze díky mentálním výzvám přiláká světoznámé záchranáře jako Spider-Mana, X-Meny nebo tým Avengers. Proti nim nasadí sviňáky, které zastupuje kupříkladu Doctor Doom, Galactus, Lizard nebo Doctor Octopus. Všemožné základny a technologické vymoženosti jsou již dávno na Battleworldu rozmístěny, takže nechť Tajné války začnou a vyhraje ten nejvyčůranější.

Jelikož se základní příběh rozprostírá na více než třech stovkách stran, mělo by být zřejmé, že bitva to bude skutečně epická, jak se na klasické „dobro versus zlo“ sluší a patří. Týmy na sebe kují pikle, které jsou s ohledem k jejich superschopnostem obvyklé i neobvyklé. Rozhodně se dá v tomto případě říci, že lepšího nic není nad pořádný piklení. Čtenářská pozornost totiž díky tomu, že se převaha sil neustále přesunuje z jedněch na druhé, přilne k postavám. A nejenže není předem odhadnutelné, jakým způsobem to celé vlastně skončí, ale zároveň se v průběhu odehraje několik zajímavých epizodek k potěše fanoušků. Pokud někoho třeba zajímá, kdo by v souboji Spider-Man kontra X-Meni zvítězil, dostane pár indicií k dalšímu dohadování.

Stále je však potřeba brát v potaz, že už na svých dortech Tajné války sfoukávají hodně svíček. Hrdinové a padouši komunikují v dlouhatááánských slovních výměnách a permanentně říkají, co se zrovna děje a co se chystá. Kresba a pestrobarevný coloring též nenabízí zážitek orgastických rozměrů, ale na výsledné zábavnosti to nic zásadního nemění. Kvalitní a čtenářsky vděčná podstata zůstává.

Aby byly navíc Tajné války superhrdinů Marvelu vydány v co nejkompletnější podobě, obsahuje tuzemská verze také čtyři sešity z jiných sérií, které bitevní události doplňují a prohlubují. Což znamená jediné – i ti, kteří doteď moc nechápou, o čem je řeč, mají vše připraveno k plnohodnotnému návratu do osmdesátých let. Obdobně jako u postarších akčňáků je to místy ohlédnutí úsměvné, osobitým kouzlem však stále disponující. Juch!

Tajné války superhrdinů Marvelu

Scénář: Jim Shooter, Dan Slott, Danny Fingeroth, Jay Faerber

Kresba: Mike Zeck, Bob Layton, Ron Frenz, Paul Pelletier, Mark Bagley, Gregg Schigiel