Komiksová recenze: Predátor 2

Připravte si batůžky, milé predátorské děti, protože za chvíli jedeme na další loveckou etapu. Nezapomeňte si přibalit svačinku a pár smrtících zbraní, taktéž si ale ponechejte dostatek místa na trofeje. Nejdříve sice budeme pozorovat starší kmány, abychom odkoukali vhodnou techniku a způsoby boje, přesto si vše ozkoušíme i v praxi. Za patnáct minut nástup a vyrážíme.

Každý, kdo má rád veleslavné mimozemské potvory, které se poprvé představily na filmových plátnech, si musí mnout ruce. V komiksové podobě se totiž mytologie vetřelců a predátorů rozšiřuje v opravdu svižném tempu, přičemž v českém jazyce je k dostání už i první kniha jejich společného hašteření. Chcete tedy vidět krev rudou nebo světélkující, případně si spíše potrpíte na stříkající kyselinu? Všichni mohou být uspokojeni, přičemž zatím posledním přírůstkem je druhý predátorský svazek.

Na třistapadesáti stranách se v něm nabízí sedm příběhů s délkou od devítistránkové povídky po téměř stostránkovou flákotu. Nejednotný rozsah koresponduje s různorodostí prostředí jednotlivých částí, a tak se lovištěm stávají vyprahlé pláně amerického Jihu, hluboké lesy, tradiční džungle, městské periferie nebo i tísnivé prostory věznice. Právě rozmanitost patří k největší doméně další knihy s lovci z vesmíru. Neustálé pobíhání pralesem, kde se predátoři kosí s lidským pokolením, by po chvíli byla hodně stereotypní zábava. Z toho důvodu se zde vyskytují jak zápletky, v nichž jde po vzoru filmových klasik o lineární řežbu, tak i atmosférické jednohubky, kousky s dobrou pointou nebo jen hravé legrácky.

Takovou obyčejnou, avšak zcela funkční srandou je příběh Vetřelci ze čtvrté dimenze. Výchozí tezí se stal predátor a jeho neviditelnost. Pakliže však máte nasazené speciální 4D brýle, můžete jeho kamufláž prokouknout. Tuto myšlenku scénárista Jerry Prosser trefně přilípnul do prostředí Hollywoodu roku 1959, kdy producenti přemítali o tom, jak nalákat lidi zpátky do kin. Nový tip "čtyřrozměrného" promítání by mohl být tím pravým, ale to by se do toho nesmělo vecpat ještě mohutné stvoření s kusadly. Na druhou stranu s ní dostane béčkový snímek regulérně další rozměr.

Kupříkladu povídka Městský lov zase pracuje s gangsterským námětem a hutným prostředím. Zaujme u ní především kresba a barevné ladění, která asociuje styl 100 nábojů a kreslíře Eduarda Rissa. Ostré rysy postav, skvělé stínování jejich oblečení, temnější barvy, zkrátka ideální volba pro znázornění chlapíků, kteří se s nežádoucími živly vypořádávají s Thompsonem v ruce.

Z kreslířů v tomto booku figuruje i Evan Dorkin, tvůrce známé brutální dvojky Mlíko a Sejra. Na jeho příspěvku do predátorských spisů se již citelně podepisuje Dorkinova záliba v násilnostech. Když ve Velké hře někdo někoho zasáhne, není to jen obyčejný rána. Spíše by se trefy daly charakterizovat jako "rozstřílení na kaši". Predátor v jeho podání je abnormálně nechutná zrůda, co skáče jak gumídek a zabije takřka všechno, co se hýbe.

Konkrétnější popis by si sice zasloužili všechny povídky a jejich autoři, ale přeci jen bude vhodné ponechat co nejvíce překvapení. Druhá kniha z řady predátorských omnibusů totiž několik překvápek skutečně ukrývá. Někdy je to atraktivní kresba, jindy zase originální nápad. Pár příjemných prvků se však objeví v každé části, čímž se výsledný dojem posouvá nad obyčejný průměr, v němž trčela kniha první.

Predátor 2

Scénář: John Arcudi, Andrew Vachss, Charles Moore, Terry Laban, Jerry Prosser, Henry Gilroy
Kresba: Evan Dorkin, Rob Walton, Randy Stradley, D. Alexandra Gregory, Scott Fischer, Howard Cobb, Jim Somerville, Igor Kordey