Komiksová recenze: Vetřelci 1

Když vás něco kousne, bývá to sranda akorát za předpokladu, že právě vedete alkoholový nebo jiný povzbuzující dýchánek. Mít na ruce zaháknutou potvoru, která se nepustí, ani když s ní mlátíte o kandelábr, prostě běžně nepotěší. A už vůbec byste neměli radost, kdyby vám něco chtělo vyhryznout mozek. Určitě snadno odhadnete, jaký mazlíček něco takového dělá.

"Jsou…jsou to kousky těch vetřeleckejch věcí…spečený dohromady do jednolitý masy…"
"Je to jako nějaké…hnízdo…a do pr**le."

Zvláštní, jak lidské pokolení dopadá při konfrontaci s mimozemskými nimrody. Predátor nás stahuje z kůže a rozstřeluje na kaši, Critters si s likvidačními způsoby už vůbec nedělají hlavu a i ten roztomilý E.T. se může začít chovat jako agresivní hajzlík, když mu caparti nepomůžou. A co s našimi těly dovedou vetřelci, potvory, které patří k nejslavnějším filmovým monstrům všech dob, si vybaví každý správný scifista.

V tomto masivním komiksovém booku si všechny legendární způsoby případně obnovíte, jelikož první kniha sebraných vetřeleckých spisů jde fanouškům naproti. Z vajíček se tedy líhne spousta facehuggerů, jenž se přitiskávají nedobrovolným hostitelům na obličej. Poté už na sebe prokousávání hrudními koši nenechá dlouho čekat. Aktivně střílejícím jedincům se zase vykusují kedlubny nebo ocasem probodávají žaludky, případně se jejich obličeje leptají kyselinou, když se do brutálních tvorů trefí.

Jenže nezůstává jen u známého designu vetřelců, komiks přímo navazuje na události filmů, a tak jsou ústředními charaktery staří známí. Ano, i Ripleyová. Jak se píše na přebalu, přeživší hrdinové, pohybující se na samém pokraji šílenství, musí znovu zasáhnout a pustit se do boje. Jak proti vetřelcům, tak proti sektám, které je uctívají, tak korporacím, které z nich chtějí mít dokonalou zbraň. Ale vetřelci nechtějí nikomu sloužit a nestojí o to, aby je někdo uctíval. Chtějí jen zabíjet.

Zatímco snímky byly sice precizní, avšak dosti komorní hororové záležitosti (alespoň první dva díly), komiksovým příběhům dominuje velkolepost. Scénárista Mark Verheiden přidává další mimozemské civilizace a fanatismus a jako bonus posílá vetřelce zabíjet na Zem. Ze zápletky dělá komplexní událost, díky čemuž jsou Vetřelci zpočátku lehce nepřehlední. Vedlejších dějových linek včetně snových sekvencí je zkrátka příliš na to, abyste je mohli číst plynule a svižně.

Atmosféru bezmoci se s přibývajícími stránkami přesto daří vybudovat, na čemž mají nesmazatelný podíl kreslíři. Vyniká mezi nimi především Sam Kieth, od kterého u nás vyšel kupříkladu první díl série Maxx nebo crossover Wolverine a Hulk. Vetřelci jsou jedním z jeho prvních uměleckých počinů, ale již u nich je očividná šílená hravost, s níž střídá různé styly, úhly atd. Kreativita u Kietha vždycky vítězila.

První Omnibus Vetřelců se nejlépe hodí do pozice fajn čtení, které s ohledem ke své rozmáchlosti nějaký čas vydrží. Mytologie fajn, známé figurky fajn, Kieth hodně fajn, ostatní kreslíři veskrze fajn, příležitostný zmatek ne až tak fajn. Fajn?

Vetřelci 1

Scénář: Mark Verheiden, John Arcudi
Kresba: Mark A. Nelson, Den Beauvais, Sam Kieth, Tony Akins