Recenze: Stephan Bodzin - Liebe ist...

Dříve nebo později jste na tohohle chlápka prostě museli narazit. Chameleónsky se skrývá pod několika desítkami nicků a projektů, jako by snad celá německá taneční scéna měla patřit jen a jen jemu. Své vlastní debutové album si ale schoval pro své občanské jméno. Ať už jste v jeho kariéře mohli narazit na nejrůznější fůze electra, tranceu či synth-popu, jeho vlastní debut je z velké většiny o micro-houseu.

Je pravda, že Bodzin se v minulosti prezentoval i v projektech maximálně průměrné kvality, viz třeba jeho působení v pop-co-se-vydává-za-trance projektu Kaycee. Ale stejně tak na obrácené straně barikády ho naleznete v projektech mnohem serióznějších, jako třeba Elektrochemie či řada kooperací společně s Oliverem Huntemannem. Že je v současné době o Stephana obrovský zájem dokazuje i jeho nabitý pracovní kalendář, kde se během krátké doby střídají destinace jako Reykjavik, Curych, Barcelona, Londýn, Athény, Mnichov či Amsterdam. U nás jsme měli tohoto mága možnost slyšet jen jednou a to ještě ve stínu Thomase Schumachera s projektem Elektrochemie. Sólo hudba Stephana má ovšem k tomuto známému uskupení poměrně hodně blízko, takže fanoušci povedeného electro-minimal-house tria by měli zbystřit své uši dvojnásob.

Micro-house nebo chcete-li minimal-house je založen hlavně na mnohaminutových, hudebních kompozicích s důrazem na tepavou a jemnou rytmiku. Také tím se nejvíce vyznačuje hudba Stephana Bodzina na jeho debutové desce. Minimálně v prvních desítkách minut se vás o tom bude snažit přesvědčit ve velmi povedených, electrem ovlivněných skladbách s beatem jemně nasekaným jako petrželka v polévce. Na melodii se tu příliš nehraje a zastupuje jí pouze ten electro nádech, ovšem i tak se mohou tracky Mondfahrt či Planet Ypsilon chlubit výborným hudebním enginem. Mně osobně nejvíce přirostla k srdci titulní skladba a zároveň singl Liebe Ist... V něm už ty jednotlivé electro zvuky tvoří základ jakési jednoduché melodie a s pomocí výrazné gradace a dobrého načasování, je tenhle song zároveň výborný party cloumák, byť se nese stále v tom jemném deep odéru.

V dalším průběhu alba sází Stephan přeci jen na výraznější melodické linky a tak nejprve ve skladbě Fahrenheit vyváží poměrně temnou a basově výraznou skladbu electro linkou podobnou třeba té, co používají Midi Lidi, a poté se už bez zábran pustí do klubových houseových pecek plných atmosférických ploch a melodií jako Turbine či Luka Leon. Ne vždy mi jeho smysl pro zvukomalebnost přijde úplně košer, viz třeba skladba Kerosene, ale když už je melodie pouze průměrná, Stephan si umě vyhraje se stavbou celého tracku a nejrůznějším střídáním pasáží s beatem a bez, dodá skladbě docela jinačí ráz. Pravdou je, že zvuková databanka nepřišla díky tomuto albu nějak výrazněji zkrátka, ale málo je někdy více a Stephan to při nahrávání své první desky asi moc dobře věděl.

To že se ten pomyslný pytel s minimal housem a electrem v poslední době ale pořádně roztrhal a vysypal, asi sami z mediální masírky cítíte. Že ty tucty desek vycházejících den co den kolikrát zavánějí pořádnou nudou, vám asi také není žádnou neznámou. Ovšem nechat se kvůli tomu odradit od desky Liebe Ist... Stephana Bodzina by byla škoda. A také obrovská chyba. Je to velmi příjemná deska, která věrně a hlavně kvalitně popisuje současný moderní trend taneční hudby.

Trailery k albu Liebe Ist...:

Ukázky v MP3

Víte, že...: Ačkoliv se Stephan Bodzin ve své vlastní produkci opírá většinou o ryze klubové elektronické žánry, ve své remixérské tvorbě se vůbec neostýchá v práci pro slavné a nejen tanečně laděné legendy hudebního nebe. Jeho remixy, které převážně vydal spolu s Oliverem Huntemannem, zdobí singly od Depeche Mode, Camouflage, Yello, Sono, ale také již mnohem tanečnější jména jako Booka Shade, Tomcraft či John Dahlbäck.

Stephan Bodzin - Liebe ist...
formát: CD / 3xLP
čas: 78:04