PARTYINFO

 

Datum konání:
- čtvrtek
 
 
Dvorní spolupracovník Larse von Triera dnes přijede do Prahy

Hostem edukativní filmové platformy Cinergy bude jedna z nejvýraznějších evropských osobností filmového zvuku, sound designer a hudební skladatel Kristian Eidnes Andersen. Dvorní spolupracovník Larse von Triera při své "master class", která se uskuteční ve čtvrtek 30. listopadu od 18:00 v Biu Oko, představí na jednotlivých ukázkách svůj přístup ke skládání filmové hudby a vytváření zvukového designu. Pohovoří o způsobech spolupráce s režiséry a dalšími členy štábu během celého procesu tvorby filmu a promluví i o naprosto specifické spolupráci s Larsem von Trierem. Vstup na přednášku je zdarma, probíhat bude v angličtině s tlumočením do češtiny. Pro zájemce Andersen nachystal i navazující workshop, který se uskuteční v pátek 1. prosince v projekčním sále FAMU. Tématem workshopu budou především specifika odvětví sound designu a metody vytváření zvukové stopy.

 

Spolupráce s Trierem, Vinterbergem i Refnem

Andersen se na poli filmového zvuku pohybuje přes 30 let. Kromě práce na filmech Larse von Triera (Prolomit vlny, Tanec v temnotách, Dogville, Antikrist, Melancholie) často spolupracuje s dalším výrazným dánským režisérem Thomasem Vinterbergem (Submarino, Hon, Můj miláček ráže 6,65). Podílel se také na snímku Nicolase Windinga Refna Jen Bůh odpouští. Kromě sound designu skládal původní hudbu k oscarové Idě, ceněnému portrétu sámské dívky Sámská krev či zázračnému islandskému debutu Kamenné srdce.

Wagner jako soundtrack ke konci světa

Mezi Andersonovy nejvýraznější počiny patří sound design k Trierově Melancholii. Při vytváření zvuku k uhrančivé vizi o konci světa pracoval s Wagnerovou předehrou k opeře Tristan a Isolda. Při strhující finální scéně zakomponoval do Wagnerova díla zvuky evokující dramatické změny počasí – vichřice, hromy, zvuky lámajících se stromů. "Je to nejhlasitější kus, který jsem kdy zmixoval. Chtěl jsem, aby zvuk filmu bojoval s Wagnerovou skladbou, snažil se ji utlumit. Je to trochu drsné, ale chtěl jsem, aby finále filmu bylo zvukově strhující, což se, myslím, podařilo," komentuje Andersen. Sám Andersen pak dohlížel i na nahrávání hudby k Melancholii, které se uskutečnilo v Praze ve spolupráci s The City of Prague Philarmonic Orchestra.

Cinergy

Návštěvu Kristiana Eidnes Andersena v Praze pořádá edukativní platforma Cinergy, která organizuje pravidelné diskusní panely a přednášky tematicky souvisejících s tvorbou či prací pozvaného filmového tvůrce. V minulosti byli jejími hosty například Claire Denis, Eskil Vogt, Tomasz Wasilewski nebo Lone Scherfig. Cinergy spolupracuje s FAMU a Asociací režisérů a scénáristů, od které loni obdržela Cenu ARAS.

30.11., 18:00, master class, Bio Oko

Kristian Eidnes Andersen představí své originální přístupy pro skládání filmovéhudby a vytváření zvukového designu. Na jednotlivých filmových ukázkách bude demonstrovat své tvůrčí metody při tvorbě různých hudebních žánrů. Andersen bude také hovořit o způsobech spolupráce a komunikaci s režiséry od rané fáze až po samotnou zvukovou postprodukci, a to včetně zcela odlišného přístupu s Larsem von Trierem. Večer bude probíhat v anglickém jazyce s tlumočením do češtiny. Moderovat jej bude filmový publicista Pavel Sladký.

Cinergy

1.12., 10:00, workshop, FAMU projekce

Workshop naváže na přednášku a bude věnován především specifikám odvětví sound designu a metodám vytváření zvukové stopy, zvukových motivů, a prostoru a interakce mezi nimi. Výběr a střih ruchů a atmosfér. Nahrávání a vytváření reálných i stylizovaných zvukových ambientních ploch i efektů. "Je potřeba zacházet se vším s jasnou muzikálností – když máte ticho, i když máte scénu s dialogy. Musíte si vybrat své vlastní instrumenty a prostředky. Musíte svůj film zmixovat, jako by to byla samotná hudba."

Worskshop bude pouze v anglickém jazyce.

 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016