PARTYINFO
COSMIC TRIP
Datum konání: |
19.07.2003 - sobota |
Místo konání: |
Teplice - ATC Pudlák |
DJs: |
Nescafé in da mix stage: The Advent live (kombination research/port), James Ruskin (blueprint/uk), Headroom DJs (6 decks, evil deception, planet rhythm/swe), Takaaki Itoh (wals, electracom/jap), The 65D Mavericks live (surface, blueprint/uk), Max Duley (arcart, meta/uk), Richard Polson (surface/uk), Paul Damage (house of god/uk), Soapspierre (authentic music, achtermai/ger), Clark B (strasse e/ger), Igor Pataky (overthere/cz), Tibor (subtech/sk), Daho vs. Ginger (nsw/cz), Kaisersoze (lunar/cz), Pavel Krejdl (techno.cz/cz), Quickie (radicals/cz), Mountain (radicals/cz) Semtex live stage: Bad Company (bc recordings/uk), Teebee (subtitles/nor), London Elektricity (Hospital/UK), Lee (metalheadz/uk) feat. MC Lin Dee (sk), D.Kay (soul:r, bc authorized/at), Larry & Ricki Fitz (signall/sk) feat. MC Davox (at), Indy & Wich (praha city/cz), Stephunk T (lfo/cz), Juanita Juarez live (stoika/cz) feat. Charlie One (ohm square/uk), Koogi (shadowbox/cz), IM Cyber (shadowbox/cz), Katcha feat. MC Nu.C & Dr. Kary (workshops/cz), Ghonzales (roxy/cz) Durex love zone: Orbith (bassline/cz), Mikail (respect iguanna/bg), Hoffee (cz), Ash (cz), Blue (cz), Baby B (bg), Stanzim (cz), Tall (cz), Kaplick (cz), Dys-Martin (cz) |
Info: |
http://www.cosmictrip.cz... |
info@nextlevel.cz |
Popis: |
Cosmic Trip - pátek open air electronic music festival Nescafé Camp Hotel, Durex Love Zone, records and fashion stores, tattoo/henna/piercing store, Legendární čajovna, TWM DJ School, Hemp Station, Nescafé Bar, Xmag & Techno.cz Tents |
Promotér festivalů Cosmic Trip Aleš Burger měl být původně další obětí naší rubriky life-style. Posezení u šálku kávy proběhlo v Alešově pracovně a v hektické atmosféře nabídlo několik minut k příjemnému povídání. Z času na čas se však stane, že odpovědi změní koncept celého rozhovoru a my vám tak nabízíme témata nepoměrně zajímavější: produkce, marketing, byznys.
Na hudební scéně se profesně - jako promotér, pohybuješ již bezmála deset let. Zkus mi proto prosím úvodem shrnout své působení řekněme do tří základních bodů...
Prvním styčným bodem je vznik teplické agentury Radical Production. Spojením s DJi Quickiem a Mountainem, kteří měli s taneční hudbou daleko více zkušeností, jsem do toho takříkajíc "vpadl" - oni měli svou hudbu a já jisté organizační schopnosti dané dlouholetou praxí. Od konce školy se de facto nevěnuji ničemu jinému, než hudební produkci a v šestadevadesátém jsme tak svou pozornost zaměřili na přípravu tanečních parties.
Jak k onomu spojení mezi vámi vlastně došlo? Jak jste se potkali?
Od roku 93 jsem pracoval jako produkční v teplickém K.N.A.K.u, jenž byl ve svém čase předním klubem v Čechách. Kluci v té době pořádali techno parties v garáži u Quickiho na zahradě a spojení dvou profesí, tedy produkčního a DJs umožnilo vzájemnou spolupráci. Do té doby se Radical Production věnovala turné kapel po Evropě a podobně...
Nalézáme se tedy v době, kdy se priority agentury zaměřují na taneční scénu...
Přesně. A to je to důležité, jak ty říkáš - druhé období. Stojí za ním vlastně celá geneze festivalu Cosmic Trip. Začali jsme v roce 97 již s koncepcí letního festivalu, nicméně stále jako těžký underground. Komerční charakter získal až od roku 99 (třetího ročníku pozn. Juki), kdy do něj šli zásadní měrou sponzoři. Dnes je Cosmic Trip akcí, která by bez nich nemohla existovat.
Před tím bez sponzora existovat mohla?
Ano. Pro rozpočet akce byl sponzor důležitý, ale ne rozhodující. Teprve až s příchodem firmy Worldonline (dnešní Tiscali pozn. Juki) se celá mašinérie rozjela.
Změnila se v tomto období koncepce festivalu jako taková?
Určitě. První dva ročníky probíhaly velice omezeně a nebyly pro taneční scénu ničím zásadní. Teprve s příchodem komerční fáze se začala profilovat podoba, tak jak jí známe dnes a stávat se určitou ikonou, která má své neoddiskutovatelné místo.
S rostoucí administrativou festivalu i celé agentury jsi své aktivity v nedávné době
přesunul do Prahy. Vznikla dokonce jakási dceřinná společnost Next Level Entertainment. Upřímně mám mezi oběma subjekty trochu zmatek...
Většina administrativních věcí se už dříve odehrávala v Praze. Proto jsem se musel logicky přesunout, aby vývoj neustrnul. V Teplicích zůstala pouze výkonná část agentury. Co se týče Radical Production, tak v současné chvíli víceméně neexistuje. Figuruje pouze jako label a značka, která pravděpodobně již nic nového nepřinese. Společně s přechodem do Prahy došlo k přemístění kreativního centra a zapojení spousty dalších lidí. Z jádra staré agentury jsem zbyl pouze já a Pavel Hájek, který je dodnes mou nepostradatelnou pravou rukou a snad i nejdůležitější osobou v celé společnosti. Přejmenování vychází z chutě učinit čáru za minulostí i ze změny rozsahu náplně naší práce.
Jak dlouho se věnuješ produkci jako takové?
Svou první akci, koncert dánské skupiny President Fetch jsem zprodukoval v sedmnácti letech na živnosťák svého kamaráda. Dnes je mi dvacet devět - dohromady tedy skoro dvanáct let. Nikdy jsem v žádné jiné práci nebyl.
Kdybys měl charakterizovat onu zmiňovanou náplň vaší práce - co všechno produkce obnáší?
Úplně všechno. Prvně musím mít nápad, co vlastně budu dělat. Pokud ho nemám, přichází na řadu objednávka od klienta. Jedna z těchto položek stojí na začátku. Mé poslání je celý kolotoč uvést do chodu. Jinak promotérství obsahuje několik úkonů najednou - například marketing, novinařina, reklama nebo booking. Dělám od každého trochu, ale snažím se vyhnout věcem, jež jsou pro mě jen mechanickou prací. Kreativní management bych to celé nazval...
Jak probíhá produkce přímo na místě?
Mám na hlavě hands-free a dvě vysílačky, přičemž do každého ucha mi jde něco jiného. Ovládám dva samostatné okruhy zaměstnanců, plus lidi starající se o bezpečnost a zdraví. Je to dokonalý systém, party bych mohl řídit i z karavanu před bránou.
Není to jemně stresující? :)
Je to stresující. Na druhou stranu mě to neuvěřitelně baví - vidím, že to funguje.
Tím největším zážitkem nebývá vystoupení některého z interpretů, ale možnost shlédnout ty tisíce lidí, jak si to užívají a celé to funguje. Je v tom rok práce několika lidí a toto je satisfakce.
Příprava takového festivalu trvá celý rok?
Víceméně ano. Od jednání s klienty až po samostatné najímání zaměstnanců téměř celý rok. Už dnes rámcově jednáme o konání příštího ročníku.
Která fáze přípravy probíhá jako první? Sponzor? Booking?
Řekl bych, že to probíhá kontinuálně. Dokud nemáš line-up, není co nabídnout sponzorovi a obráceně. Dokud nemáš jisté peníze, nemůžeš si dovolit dělat line-up.
První fáze je velice riskantní. Musíš sehnat peníze, jinak jsi prostě v prdeli a čekáš, že to celé dobře dopadne. Ze šesti ročníků se nám to díky bohu pětkrát podařilo.
Jsi s letošním festivalem, respektive - jeho přípravami, spokojený?
Rozhodně ano. Letos jsme šli do příprav po hlavě a ve velkém stylu. Od začátku až do konce z toho mám ten nejlepší pocit. Povedl se nám line-up podle našich představ, máme silné partnery. Nechceme se bít do prsou, ale věříme si.
Náročná práce tohoto typu vyžaduje i notnou dávku odpočinku...
Jakým způsobem relaxuješ?
Posledních pár týdnů pouze, když jsem nemocný. :) Jinak pracuji dvanáct až patnáct hodin denně. Ale naučil jsem se už vypínat, je-li třeba. Dva měsíce dokážu být mrtvý brouk - pak se na práci vysloveně těším.
Chodíš se na taneční akce ještě vůbec bavit?
Výjimečně. Chodím sledovat konkurenci a hudební vývoj. Pokud se na akci bavím, tak to není tou akcí a většinou ani hudbou. Je to celé o lidech. Prostě klasická pracovní deformace. :)
Zpět k festivalu. Myslíš si, že Cosmic Trip v letošní konkurenci obstojí?
Stoprocentně. Nerad bych z tohoto rozhovoru dělal PRko, ale jsou festivaly u kterých nemůžeš vědět. U akce která má sedm let vzestupnou návštěvnost bude pokles minimální. Ten, ale upřímně vůbec nepředpokládám. Využíváme nové komunikační kanály a zaměřujeme svou pozornost i na Německo a Rakousko.
Probíhá mezi jednotlivými promotéry letních festivalů vzájemná komunikace? Poměrně dost se hovoří o vznikající asociaci...
Asociace by tomu určitě pomohla. Jistá koordinace tu je, ale musím říct, že to není rovnocenný vztah mezi všemi promotéry. Existují vazby lepší a horší. Já jsem ve spojení s G productions, často komunikuji i s Lighthouse. Je to dáno také tím, že ve všech agenturách pracují ti stejní lidé, kteří se neustále točí. Pochopitelně jsou tu i takoví, se kterými si nemáme vůbec co říci.
Chceš mluvit konkrétně?
Nechci.
Jasně. Co si tedy myslíš o pořádání akcí lidmi bez nějakého hlubšího hudebního backgroundu?
Myslím si, že tihle lidé k tomu přistupují naprosto pragmaticky - jako byznysmeni. To není nic odsouzeníhodného, jelikož nikdo přesně neví, kdo by měl sedět na oněch pomyslných vahách. Prostě je tu trh, šance vydělat peníze a existuje-li poptávka po festivalu, nutně je i nabídka. Takový je kapitalismus. Pro všechny agentury je taneční scéna primárně obchod. A to zatraceně riskantní.
Proč se mu tedy věnuješ, když je tak riskantní?
Protože jsem v rozjetém vlaku a nelze z něho vystoupit. Já sám si tuhle otázku kladu docela často. Když si představím, že by v příštím roce neměl být Cosmic Trip, znamenalo by to najít jiné zaměstnání a všechno úplně opustit - to samozřejmě nelze. Prostě je to uzavřený kruh a tak trošku i slepá cesta.
Pokud vaše aktivity správně chápu, stále se držíte na jakési vlně popularity. Určitá dekadence však dříve nebo později přijít musí...
Pochopitelně. Netýká se to pouze nás. Příkladem může být Open Air Field, který má stále špičkové renomé, ale doby, kdy disponoval obrovskými penězi, je jednoduše pryč. Podobný osud nás časem zřejmě nemine. To víme.
O krok zpět. Jde tedy o přesycenost trhu?
Ano. Každá marketingová příručka v tomhle případě uvádí, že trh se vyvíjí sám. Ve vrcholné fázi vznikne určitý přetlak nabídky. To zažíváme dnes. Tomu by jednak pomohla asociace, jež by udílela licence lidem, kteří to myslí vážně a jsou schopni dodržet určitý standard. Dnes může udělat party kdokoliv a tím vzniká ona zmiňovaná přesycenost. Podle mě je daná také tím, že stále vládne představa, že uspořádat party je obrovská šance vydělat milióny. Tahle myšlenka je naprosto mylná.
Co komunikace s DJs? Mají šanci prosadit se začátečníci?
Dostat se na takovou akci je poměrně složité. Zasílat demo na adresu Next Level je úplně zbytečné. V podstatě musíš být rezident agentury nebo se musíš na akci nějakým způsobem aktivně podílet.