CLANEK

 

O čem píše dubnový Mixmag 2014?

Přestože dubnový Mixmag opanoval především Hot Since 82, aprílový žertík si redakce pravděpodobně ztropila z Todda Terryho, kdy do jednoho čísla dala rozhovor jak s ním, tak s jeho obdivovatelem a parazitem v jedné osobě Toddem Terjem. Časopis připomene historii elektronického pionýra Garyho Numana a prostřednictvím komiksu ještě historii: bratrů Rolandů TR-808 a TR-909.

 

Mixmag April 2014

Duben patří v Mixmagu Daleyi Padleymu aka Hot Since 82. Časopisecký novinář k němu do hrabství Yorkshire, které je na severu Anglie, přijel vlakem a během rozhovoru spolu popili silný yorkshirský čaj.  Z vyprávění vyplyne, že je tak trochu s podivem, kam to Daley nakonec ve svém životě dotáhl (tedy ne že by měl věk na bilancování, to ne) a že je, jaký je. Jeho přítelkyně tvrdí, že je úplně jiný, až protichůdně jiný, než zbytek jeho rodiny. Jeho rodiče se rozvedli, když mu bylo pět let. Matka zůstala na něj a jeho čtyři sourozence sama. O rodinné pohodě se rozhodně nedalo mluvit: hádky, stres, problémy s penězi. Později se objevily problémy ve škole, kontakt s drogami, chození na párty v týdnu, takže následující ráno prospal na lavici. A když se ho ve škole výchovná poradkyně zeptala, co by chtěl dělat, odpověď "dýdžeje" ji div nerozesmála a doporučila Daleyimu přehodnotit plány. Naštěstí našel zastání a oporu v učiteli umění, který ho podporoval a se kterým byl téměř v každodenním kontaktu. Rád se doma zavíral do pokoje a začal skládat hudbu. O několik let později, když se osmělil, aby se s ní podělil s ostatními, ji nahrál na SoundCloud. Nejprve několik desítek lajků a s každým dalším trackem počet fanoušků narůstal. Hot Since 82 přidává soupis svých skladeb a remixů, které byly pro jeho úspěch klíčovými:

Hot Since 82 – "Let It Ride" (2011)

Hot Since 82 – "Knee Deep In Louise" (2012)

Yousef – "Beg" (Hot Since 82 Future Mix" (2012)

Hot Since 82 – "Like You" (2012)

Green Velvet – "Bigger Then Prince" (Hot Since 82 Remix) (2013)

Mixmag April 2014
V současné době cestuje Daley po celém světě, má za sebou loňskou festivalovou sezonu, chystá se na další, vystupoval na Ibize a letošní rok bude ještě hektičtější. Přesto zůstává nohama na zemi, na Ibizu jezdí nejraději s partou, se kterou tam tráví část léta už po 14 let. Je rád, že dnes může kámoše protáhnout zdarma dovnitř a pozvat je na drink. Na druhou stranu se naučil být samostatný a nezávislý díky prostředí, ve kterém vyrůstal, a není proto s podivem, že si umí vyprat či vyžehlit. Někteří jeho kolegové ho štvou, že neumějí zvolnit ani kvůli svým fanouškům. Byl svědkem příhody, kdy fanynka požádala o fotku, načež ji DJ kolega drze poslal někam a ona se rozbrečela. Přitom k Daleymu samotnému byl a je vždy milý. Taky to nenechal bez odezvy: "Vždyť jenom pouštíš desky, kámo, ty přeci nejsi mesiáš".

Mixmag April 2014

Daley vždy nacházel inspiraci v newyorské house scéně devadesátých let. Proto využil možnosti vyzpovídat hrdinu té doby – Davida Moralese – který byl žádaný už od roku 1982 (a i dříve), jak se dá přeložit Hot Since 82. :) Ptal se především na věci z historie, události z minulosti. V pozdních 80. letech hrál v klubu The World v NY, kde měl svoje čtvrteční noci, na které chodilo kolem 3.000 lidí; pátky patřily Frankiemu Knucklesovi a soboty Dave Picionnimu. A jak se dívá na všechny ty technické vymoženosti napříč posledními třiceti lety? Začínal v klubu s jedním gramcem a kazeťákem. Navždy zůstane stoupencem analogu, jeho nedokonalého zvuku. Po gramofonech přišly CD přehrávače, ty byly asi ze všech nejhorší, to nemělo s dýdžejingem nic společného. Dneska aby člověk potřeboval k hraní brýle. Ze současných bere na milost Traktor, který umožňuje vychytávky a triky. Uzavírá to, že vše má své pro a proti. Morales je jedním z mistrů remixů (ostatně dále se v článku dočteme o dalším borci – Todd Terrym), nejvíce si cení mixu písně "Dreamlover" pro Mariah Carey, která se tak dostala k auditoriu, jež by se o ni jinak nezajímalo. V neposlední řadě se Daley dověděl, že si David vyzkoušel, jaké je to vlastnit klub - Stereo - v kanadském Montrealu, ale už by ho nikdy nechtěl. Ty starosti!

Hot Since 82 namíchal pro aprílový Mixmag set svých oblíbených tracků v rytmu house music. Zde je podrobný tracklist:

Hot Since 82 – Knee Deep In Mixmag

01. Cozzy D & Eric Volta - The Gift
02. Santé & Frank Lorber - All About
03. Joal - I See You
04. Philip Bader - More
05. J. Diesel - Outside In A Box (Oliver Giacomotto Remix)
06. Darlyn Vlys - Floor 122 (Santй & Sidney Charles Remix)
07. Martin Buttrich & Mousse T. - Smack Back
08. Hot Since 82 - Don't Touch The Alarm
09. Joal - Looking Down 03:12
10. Matthias Meyer - Tout Va Bien (Kink Remix)
11. Fonos - She's Back Again (Thodoris Triantafillou & Cj Jeff Remix)
12. Outstrip - Home Thursday

Celý mix je možné si poslechnout na portálu SoundCloud.

Mixmag April 2014

Pravidelné rubriky Mixmagu

Rozhovor měsíce

Todd Terry vystoupil 12. dubna v londýnském klubu Egg v rámci noci Night Train a u této příležitosti mu Mixmag položil několik otázek. Todd Terry se právem řadí k house pionýrům, který se k tomuto žánru dostal koncem 80. let. Do té doby hrál mix stylů od hip hopu, funku a soulu až k reggae. Jedním z dodnes hraných vokálových house tracků je "Something´s Going On", který dal dohromady s neméně známou divou Jocelyn Brown. V čem je ale mistr, jsou remixy. V minulosti protřepal dýdžejským shakerem skladby Everything But The Girl, Björk, Duran Duran nebo The Rolling Stones. Remixování ho nadále baví a nebrání se spolupráci téměř s nikým – jmenovitě by si dal říct např. s Beyoncé, Usherem nebo Rihannou. Má radost, jak je zájem o house opět v popředí posluchačů díky třebas Disclosure, naopak současná celosvětová vlna EDM ho nutí klást otázku, zda má EDM hudba ještě něco společného s house music. Nemá. Jednou z výjimek EDM, kterou respektuje, je Steve Angello. Pochopení ale nemá pro norského producenta Todda Terjeho. Ano, je sice fajn, že svým jménem chtěl vyjádřit poctu Toddovi seniorovi, ale Todd v tom vidí spíše kalkul. Vzpomíná, jak před 4 nebo 5 lety promotéři obě jména zaměňovali. Lakonicky to uzavírá: "Bez urážky, ale také bych si nezměnil jméno na Davey Morales."

Hello my name is/Hello we are – dubnový Mixmag představuje ty, jimž patří budoucnost – zpěvačku Denu a producenta a dýdžeje Route 94.

Mixmag April 2014
Route 94
– teprve 20letý Londýňan, který se věnuje hudbě od svých 13ti let. Tenkrát začal skládat hudbu přes program FruityLoops. Rowan Jones alias Route 94 neměl ještě věk na to, aby mohl navštěvovat kluby a už v nich hrál! Pod pseudonymem Dream vystupoval v Ministry, Cable nebo Fabricu. Když mu bylo 18, poslal svůj house track "Window" do New York Transit Authority, kteří skladbu zařadili na kompilaci FACT. Rowana to povzbudilo, zavřel se do studia... Tedy nejraději skládá ve svém pokoji-ložnici v matčině domě. Ruku nad ním drží a rady udílí Artwork se Skreamem. Začátkem letošního roku mu na labelu Rinse vyšla skladba, která zaznamenala velký ohlas. Jedná se o "My Love", na níž zazní hlas Jess Glynne.

Dena – devětadvacetiletá Bulharka, která se v roce 2005 usadila v Berlíně poté, co tam přijela studovat. Po změně režimu jí tatí nosil domů zkopírované kazety Michaela Jacksona, MC Hammera a podobných. Hudba jí učarovala, ale po nějaké době musela jít stranou, protože Denitzu Todorovou, jak zní její civilní jméno, dali rodiče na tenis. Věci se změnily právě v roce pět, kdy studijně vycestovala do Berlína, kde snad každý, jak tvrdí, měl co dočinění s hudbou. Se svou předchozí průpravou z domova – ze sborového zpěvu – mezi své okolí snadno zapadla. A daří se jí. Kombinuje rap a pop, hrála na Glastonbury a na vlivném německém labelu !K7 jí letos vyšlo debutové album "Flash", ze kterého je i následující ukázka "Bad Timing".

Mixmag April 2014

The Big Questions/Otázky měsíce – k rozverné zpovědi byl v dubnu přizván house producent pocházející z Londýna, ale žijící v Los Angels, Jesse Rose. Po delší době patří jeho odpovědi k těm vtipnějším nebo se alespoň nebere tak vážně. Nevím, zda mu mám věřit, že chtěl být dýdžejem už jako malý kluk, ale jeho údajně nejhorší prací byl prodej oken, což mu vydrželo pouhé 4 hodiny. No však mu bylo jen 16 let. Nejvíce cool věcí v jeho domácnosti je kupodivu lednička. Nejpodivnější, co o sobě Jesse četl na internetu, je zpráva, že lhal o svém věku. Jeho zlozvykem je pití čaje, jehož vypije až 8 šálků denně. Kromě skladeb sbírá bývalé přítelkyně. Pokud by na sobě mohl něco změnit, chtěl by mít třetí ruku, aby stihl psát e-maily a skládat hudbu v jednom okamžiku. Nejvíce peněz vydává za daně. No a pokud by měl stroj času, rád by se vrátil do minulé neděle, která byla úžasná... Jesse Rose vydává nové album "The Whole Twelve Inches". Jako ukázka může posloužit loňská chytlavá skladba "Full Body Search" ve stylu Chicaga.

Mixmag April 2014

Industry Insider

Mixmag začal s novou kapitolou, která se věnuje statistikám, analýzám, hitparádám a žebříčkům ve webových a mobilních aplikacích. Konkrétně jde o: Beatport, Shazam a TopDeeJays.

Beatport je web, které celosvětově vede co do stahování hudby a rovněž je to hudební centrum, který slouží k vyhledávání interpretů a prodeji tracků po síti.

Shazam je technologie, která sbírá zvukové stopy skladeb a jiných výstupů, které následně porovnává s ohromnou databází. Na světě je už téměř půl miliardy lidí, kteří použili tuto aplikaci.

TopDeeJays.com je v současné době největší spravovaná databáze s DJs. Sajta využívá unikátního algoritmu, který poměřuje dosah skrze sociální média jako Facebook, Twitter, Google Plus, SoundCloud, MySpace, Last.fm a YouTube na fanoušky, předplatitele a následovníky (followery). Výsledkem výzkumu je míra popularity. Tady jsou konkrétní příkladové výsledky.

Nejvyhledávanější protagonisti na Beatportu (1/1 – 17/2/ 2014)

  1. Hardwell
  2. Dimitri Vegas
  3. Martin Garrix
  4. Avicii
  5. Tiësto
  6. Zedd
  7. Deorro
  8. Hot Since 82
  9. Afrojack
  10. Skrillex

Nejvíce celosvětově hledaných tanečních tracků skrze Shazam (20/1 – 20/2/2014)

  1. Clean Bandit feat. Jess Glynne – Rather Be
  2. Avicii – Hey Brother
  3. Klingande – Jubel
  4. David Guetta feat. Skylar Grey – Shoot Me Down
  5. Martin Garrix – Animals
  6. Faul & Wad Ad & Pnau – Changes
  7. Avicii – Addicted To You
  8. Avicii – Wake Me Up
  9. Zedd feat. Hayley Williams – Stay The Night
  10. Daft Punk feat. Julian Casablancas – Instant Crush

Hudebníci z dance branže s největším přírůstkem oblíbenosti

  1. Skrillex
  2. Calvin Harris
  3. Hardwell
  4. Dimitri Vegas & Like Mike
  5. Martin Garrix
  6. Steve Aoki
  7. Tiësto
  8. Nicky Romero
  9. Armin Van Buuren
  10. DJ BL3ND

Mixmag April 2014

Rubrika Industry Insider také nabízí rozhovory s klíčovými hráči v hudebním průmyslu. V tomto měsíci je to (spolu)zakladatel a ředitel serveru SoundCloud – Alex Ljung. V interview se dočtete kupříkladu, jaké překážky museli zakladatelé zdolat od nápadu k jeho realizaci, že v současné době mají přes 200 zaměstnanců v pěti pobočkách – Berlíně, Londýně, San Francisku, Sofii a nejnověji také v New Yorku, že často mezi pobočkami cestuje a pokud je doma, v sídle, tedy v Berlíně, tak mentoruje startupy neboli začínající společnosti v Berlíně a samozřejmě se zajímá o dění v hudbě. Do budoucna by chtěli udržet růst, ale nikoliv růst pro růst – SoundCloud chce nadále nabízet nej audioplatformu a přetvořit ji v nové médium a technologii, které budou lidi motivovat a inspirovat k vytváření, sdílení a objevování hudby a vůbec audioobsahu a samozřejmě se zaměří na mobily. A perlička na závěr: účet na SoundCloudu má i Bílý dům.

Mixmag April 2014

Komiksové zpracování příběhu o Rolandu

Pro odlehčení připravil vydavatel dvoustránkový komiks vtipně vyprávějící příběh automatického bubeníka Roland, konkrétně TR-808 respektive TR-909. Jak prvního z nich sestrojili v roce 1980 Japonci Nakamura a Matsuoka, jak ho o dva roky později použil Marvin Gaye ve svém hitu "Sexual Healing". Ve stejném roce 1982 objevil veterán Arthur Baker novinový inzerát, kde nabízel své služby hudebník s automatickým bubeníkem. Arthur si ho najal k naprogramování beatů pro "Planet Rock", která se záhy stala electro hymnou a ta položila základy hip hopu a techna. V polovině osmdesátek o Rolandy přestal být zájem, ty se přesunuly do zastaváren. V raných devadesátých nastal obrat, kdy s nimi začali experimentovat detroitští techno pionýři jako Juan Atkins a Kevin Saunderson. A třeba Richie Hawtin alias Plastikman s TR-808 vytvořil jeden ze zásadních tracků – "Spastik" – který je synonymem pro techno. Nedávno přišla firma s novým hybridem 808 a 909, který dostal označení TR8, tak uvidíme, zda je to konec příběhu, nebo jeho nový začátek...

Mixmag April 2014

Provokace: Terry vs. Terje

Tak to je snad od Mixmagu provokace! O několik stránek dříve uveřejní rozhovor s legendou Toddem Terrym, kde mimo jiné říká, že ho zrovna netěší, že si jiný mladší dýdžej ulehčil cestu ke slávě skrze vypůjčené jméno a nyní je zde článek o stroji na diskohity alias Toddu Terjem. A ten se ještě na fotce směje. A teď k obsahu. Článek je o všem možném, asi si redaktor říkal, že když už s ním mluví, tak se ho zeptá na vše. Dověděl se, že hudebníkovo vlastní jméno je Todd Olsen, že je z malého města Mjøndalen v Norsku, na studia přišel do Osla, kde z nich brzy sešel, a to šel studovat hudbu, ale bylo to příliš teoretické, jak ho zasáhlo italo-disko, psychedelický rock. Vyčítá si, že raději nešel studovat astrofyziku, že by si vypomohl songem z roku 1978 od Paula Mauriata "From Jupiter With Love". Jak je vlastně stydlivý a že je nejraději doma, k čemu má nyní pádný důvod i výmluvnou odpověď, protože má doma prcka. Průměrný den je asi takový: v 6 hodin vstane, nakrmí dítě, pak vyspává do devíti, stráví den ve studiu a domů dorazí na rodinnou večeři. Tohle se sotva dá nazvat jako životní styl ravemana. Hlavní důvod článku se dozvíme jen tak mimochodem – 7. dubna vyšlo Terjemu debutové album s názvem "It´s Album Time" jako samizdat na vlastní značce Olsen Sound, jež je ovlivněno diskem. Ochutnávková skladba "Delorean Dynamite".

Mixmag April 2014

Gary Numan: na dno a zpět do výšin

Nepravidelná rubrika DJ History přibližuje vzestup a pád a pomalou renesanci britského elektronického pionýra Garyho Numana, jehož hudební vliv byl úctyhodný. V roce 1979 prorazil se singly jako "Cars" nebo "Are "Friends" Electric?". V roce 1992 spadl na pomyslné dno – alba se prodávala stále méně, Gary měl spoustu dluhů a věřitelé mu chtěli sebrat dům. V té době začal dělat hudbu na objednávku, nikoliv takovou, jakou by chtěl. Trvalo dlouhých 20 let, než se opět dostal do širšího povědomí. To poté, co mu manželka poradila, aby udělal hudbu podle svého. Mezitím ale další hudebníci těžili z jeho prvotin. Samply z "Cars" použil třeba Armand Van Helden v tracku "Koochy" a stejně tak hiphopvý Sir Mix-A-Lot v kousku "Rippin". Na svém posledním albu "Splinter (Songs from a Broken Mind)" z října 2013 se vrací ke kořenům. A z tohoto alba je i singl "I Am Dust".

Pokud dáváte na hodinách angličtiny alespoň trochu pozor a máte rádi barevné obrázky či oceníte CD zdarma, můžete si Mixmag předplatit přímo na stránkách časopisu nebo si ho můžete stáhnout jako aplikaci do svého iPadu a iPodu.

Honza Louda

foto: archiv

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016