CLANEK

 

Facebook vs. hudební weby v roce 2012

Velké hudební weby profitují zejména z reklam, jež si u nich promotéři zařizují ke svým eventům. Tímto částečně přesným zacílením reklamy a informačních novinek nalákají návštěvníky webů na své eventy. Postupem času však do hry nenásilně vstoupil Facebook – obří sociální síť s událostmi, fanouškovskými stránkami a ohromným počtem teoreticky platících návštěvníků. Dříve informace na FB byly sekundární, ale s rostoucím počtem uživatelů a s jejich v jisté míře "leností" hledat informace, se staly události na FB mocným nástrojem a způsobily pozvolný odliv čtenářů hudebních webů. Jednotný ekosystém a propojenost nahrává promotérům k propagaci svých eventů skrz Fan Page a se 100% zacílením sdělovat novinky a informace právě zde. Uživatelé sami rozšíří zájem o event sdílením, komentováním a zvaním na události, aniž by tušili, jaké důsledky to může způsobit. Duplikování těchto informací na hudební weby je pak pro promotéra v jisté míře zbytečnost a weby takto ztrácí reklamu, informační podklady a tím i samotné uživatele. Jak to v reálném světě vnímají hudební weby, jsme se zeptali přímo...

 

Jak jste vnímali FB před jeho masovým rozšířením (3–4 roky zpět) a jak ho vnímáte teď?

Techno.cz: "Tehdy i teď Facebook vnímáme jako fenomén – tenkrát jako něco, co má velký potenciál, nyní jako něco, co se už neodmyslitelně začlenilo do života lidí."

Rave.cz: "Když jsem se zaregistroval na FB a troufám si říct, že to bylo mnohem dříve, než většina dnešních závisláků, byl to dost nudný server. Udělali hodně práce, respekt."

Schranz.cz: "Před 4 roky nebyl FB tak propracovaný a předchozí verze našeho webu měla stálou komunitu, jež sbírala informace a diskutovala nezávisle na sociálních sítích. Drobný zlom přišel v roce 2010 a nový web se už přizpůsobil propojenosti na FB s tím, že část uživatelů bude sdílet články na svůj FB a tím se rozšíří okruh čtenářů. V současnosti je to spíše naopak a část čtenářů přichází na web právě z domovské stránky schranz.cz na FB."

Facebook

Pocítili jste odliv čtenářů z vašich stránek na FB, kde váš partylist nahradí události, novinky si promotéři zveřejňují zadarmo ve svých skupinách a jen reporty/fotoreporty dosud nejsou masově šířeny po FB?

Techno.cz: "Myslím, že i ty fotoreporty se zvolna přesouvají na Facebook. Přece jenom jeho publikační platforma je perfektní. Ano, odliv jsme pocítili poměrně výrazně, na druhou stranu nám stoupla "kvalita návštěvníků" – zvýšil se počet přečtených stránek i doba strávená na serveru. Obecně ale na menší počet návštěvníků hudebních webů má určitě velký vliv i "úpadek" taneční scény, její komercionalizace a klesající zájem lidí o hudbu jako takovou..."

Rave.cz: "Upřímně řečeno nemyslím si, že odliv návštěvníků zapříčiňuje Facebook, myslím, že Facebook je naopak fenomenální zdroj návštěvnosti, který kdysi nebyl. Je to jako s ohněm, je to dobrý sluha, ale špatný pán. Poslední update EdgeRanku na Facebooku jen jasně ukazuje, že FB je velice nestabilní partner pro jakýkoli business (doporučuji si číst informace od Dana Dočekala, který se tomuto tématu dlouhodobě věnuje), to co včera na Facebooku fungovalo, již zítra může být jinak. Informační servery ale mají svoji strukturu a nějaké danosti, které se nemění. Pokud se to umí, nevidím ve Facebooku nepřítele. Problém jsou spíš najatí "mistři PR", kteří promotérovi v okouzlení z FB nafouknou hlavu, vytváří se nesmyslné aplikace a kupují se fanoušci do pages, aniž by se měřila nějaká úspěšnost ap. Mimochodem partylist je u nás stále čtvrtá nejnavštěvovanější část webu, zkus si vlézt na FB a vypsat párty ve tvém městě na příští víkend... Odliv návštěvníků tanečních serverů přikládám spíše tomu, že taneční scéna je u nás za zenitem, uzrála, desítky festů a i info serverů zkrachovaly, nebo se přesouvají do svých extrémních odnoží. Tedy komerční trance párkrát za rok a underground v klubech. V podstatě je to téměř situace, po které se roky volalo. :)"

Schranz.cz: "Události na FB jsou přesyceny eventy, které nemají s naším žánrovým zaměřením nic společného. Čím má uživatel více přátel, tím má i větší "bordel" v této aplikaci. Veškerá PR je u nás zdarma, ale i přes to, určitý pokles jsme v roce 2010 zaznamenali. Ale od té doby se úroveň návštěvnosti nijak dramaticky neměnila.


S odlivem čtenářů jde ruku v ruce i odliv inzerentů... Bude mít tento fakt vliv na samotné fungování webu?

Techno.cz: "Snažíme se provoz serveru udržet v podobném objemu jako v minulosti, samozřejmě musíme počítat každou korunu, ale zatím to jde... Omezili jsme podstatně náklady na provoz i na redakci, celý provoz serveru se postupně vrátil více ke kořenům a začátkům, kdy jsme vše dělali naprosto nekomerčně a jen ze zájmu..."

Rave.cz: "Jak jsem psal v předchozí odpovědi, je méně akcí, tedy méně inzerentů, náš web je ale nastaven poměrně low-cost, takže zásadní změny neočekávám, spíše se to opět přesunulo do oblasti koníček/zábava a tak se snažíme prací na serveru spíš bavit."

Schranz.cz: "Náš web neprofituje z příjmu od inzerentů. Takže tady je to spíš o tom, jaká je hranice minimální návštěvnosti a ochota redaktorů a fotografů tvořit smysluplný obsah."

Facebook

Co je vašim know-how, čím si plánujete udržet čtenáře a v čem vás FB nemůže nahradit?

Techno.cz: "Stále jsme přesvědčeni o tom, že kvalitní obsah, redakční práce a profesionální fotoreporty Facebook nahradit nemůže a že můžeme krásně koexistovat ve vzájemné symbióze..."

Rave.cz: "Píšeme o tom, co nás baví, souběžně s hudbou se věnujeme i stylu a módě, občas se pokusíme napsat něco čtivějšího, co mají lidé tendenci více sdílet, což se docela daří, viz například kauza "Nekonečný úsměv" nebo "Je DJ P.M.C nejznámější český DJ". Opět musím ale říct, že FB konkurovat nejde a ani nechceme, rád bych, aby naše symbióza s tímto fenoménem byla co největší, prostě využít jeho potenciál na maximum. Osobně mám ale raději Twitter."

Schranz.cz: "Jsme poměrně úzce zaměřený web a v naší specifikaci jsou ukryty výhody i nevýhody oproti jiným serverům a především proti FB. Tyto informace uživatel najde na jednom místě včetně zahraničních eventů, jež jsou překládány a doplňovány o informace typu: kde koupit lístky a jak se tam dostat. Promotéři zatím budou stále závislí na hudebních serverech v otázce uživatelů, jež nemají (bojkotují) sociální sítě, reportů, kvalitních fotoreportů a menších akcích, jež se na FB mediálně neprosadí."

Jak vidíte dál svou budoucnost?

Techno.cz: Techno.cz tu je už už patnáct let. Byli jsme tu před Facebookem, jsme tu s Facebookem a budeme i po Facebooku!

Rave.cz: Samozřejmě růžově. :)

Schranz.cz: Ta bude záviset na vývoji samotné hudební scény. Bude-li o čem psát, tak budeme fungovat i my!

Osloveny byly také servery Poslouchej.net, Trance.cz a Drumandbass.cz, avšak nezaregistrovali jsme žádný zájem odpovědět na výše zmíněné otázky...

Facebook

Na každou situaci lze pohlížet z více úhlů a pro co největší objektivnost a informační hodnotu jsme kontaktovali promotéry větších i menších eventů...

Je pro vás PR reklama na Facebooku důležitější než na hudebních webech?

Trancefusion: "Je to 50/50 – Facebook je daleko účinnější a důležitější kvůli komunikaci přímo s fanoušky, hudební weby jsou zase nutné k bannerovým kampaním a dokládání reklamy partnerům, takže se to kombinuje. Ale obecně platí, že pro přímou komunikaci s fanoušky je důležitější Facebook."

Imagination Festival: "Ano."

TousterBoy: "Pro mě osobně je reklama na Facebooku a hudebních webech stejně důležitá, protože je dobré mít co největší dosah."

Pigs Production: "Neřekl bych, že je důležitější, ale je v dnešní době naprosto nepostradatelná. Z údajů návštěvnosti našich stránek je zřejmé, že osloví skoro 50% příchozích návštěvníků."

HTP: "Ano, v současné době tomu tak je. Díky FB vám pomáhá plno fanoušků spjatých s vaší akcí sdílet a šířit akci dál. Veškeré novinky hned každý vidí na zdi události a nemusí si hlídat web."


Kde je pro vás snazší propagovat váš event? Na hudebním webu nebo na Facebooku?

Trancefusion: "Na Facebooku, kde si propagaci a komunikaci řídíme sami."

Imagination Festival: "Facebook."

TousterBoy: "Snazší je to pro mě určitě na Facebooku, protože ho používám každý den, ale nemyslím si, že prostřednictvím hudebních webů by to bylo nějak těžší."

Pigs Production: "Více času mi zabere práce s Facebookem, ale nabízí mi za to větší interaktivitu a styk s fanoušky."

HTP: "Samozřejmě na FB. Nemusím nikde posílat emaily a stahovat loga všech webů. Nespolehlivost některých serverů nahodit informace včas a zadarmo, je někdy velký problém."

SaSaZu

Před 3-4 roky byly takřka veškeré informace na hudebních webech. S nástupem nových médii (FB, Twitter atd.) význam hudebních webů poklesl. Myslíte si, že v budoucnu mohou hudební servery zaniknout právě díky sociálním sítím?

Trancefusion: "Je to asi zcela reálné. Vidíme to na statistikách přístupů z jednotlivých webů na naše stránky."

Imagination Festival: "Ne."

TousterBoy: "Toť otázka. Ale myslím si, že asi ne. Hodně důležité je, jak se o hudební server starají lidé v jeho vedení. Pokud jsou informace kvalitní, tak si myslím, že partypeople na takový server chodit jen tak nepřestanou. Co se týče reklamy, tak si myslím, že spousta promotérů se soustředí více na Facebook hlavně proto, že je to reklama zadarmo a na hudebních serverech je často reklama placená. Avšak i na Facebooku můžete využít placené reklamy, která vás více zviditelní, takže ve finále je to prašť jako uhoď. Doufám, že kvalitní hudební servery nezaniknou a budou stále dobře informovat."

Pigs Production: "Můj názor je, že informačních webů bude méně, ale nezaniknou. Spíše se trh pročistí od serverů, co nepřináší žádnou přidanou hodnotu. Také asi bude pokračovat propojení informačních webů s novými médii. Každopádně, na hudebních webech jsem poznal hodně fajn lidí se zápalem pro věc a doufám, že nebudou s novými médii bojovat, ale využijí je ve svůj prospěch."

HTP: "Myslím, že web je stále přehlednější než nějaká skupina na FB."

Osloveny byly také agentury: PNPS (Apokalypsa) a UM (Transmission) , avšak nezaregistrovali jsme žádný zájem odpovědět na výše zmíněné otázky...

Facebook

A pro komplexnost je neméně důležitý názor a chování samotných návštěvníků hudebních webů a tanečních eventů: (Petr-30, Roman-30, Iveta-23, Zuzka-22, Jan-29, Zdeněk-24, Radek-23, Simona-26, Láďa-26, Veronika- 27)

Když nemáš na páteční večer plán, jaký web navštívíš? Nebo hledáš na Facebooku v událostech, kam jdou tví známí?

Petr: "V dnešní době převážně Facebook, jelikož i sami promotéři vědí, že inzerovat na FB je nejen velmi účelné, ale i zdarma. :)
Roman: "Většinou jsem pozvaný na více akcí na FB."
Iveta: "Většinou pracuji v pátek, ale když hledám akci, většinou na FB. Když chci slyšet techno, kouknu se, co se kde děje na schranz.cz."
Zuzka: "Domluvím se s kamarády, co podnikneme, a pak se řídím podle toho. Většinou vím o akci od známých, takže FB."
Jan: "Ani jedno, již dopředu vím, kde co bude – mám přehled a akce si plánuji dostatečně dopředu."
Zdeněk: "Rave.cz a FB"
Radek: "Většinou ty akce vím dopředu od nějakého známého, ale jinak spíš Facebook a události... :)"
Simona: "Buďto Facebook, nebo kalendář akcí na poslouchej.net."
Láďa: "Koukám na web partyflock.nl."
Veronika: "Všechno možné, ale spíš web a stránky (viz bod 2). Na FB trochu taky, ale je tam toho tolik, že je to nepřehledné..."

Je pro tebe snazší hledat informace o akci na Facebooku, nebo na hudebních webech (techno, rave, poslouchej, schranz, drumandbass, trance atd.)?

Petr: "Jak u které akce. Když promotér dostatečně informuje na FB, nemám důvod pátrat dále, pokud ne, tak navštěvuji převážně techno.cz."
Roman: "Jednoznačně na FB."
Iveta: "Určitě na hudebních webech, ale kombinuji to zároveň i s Facebookem, respektive nejdřív se o akci dozvím na FB a pak hledám detailněji na hudebních serverech."
Zuzka: "Hudební servery navštěvuji převážně jen kvůli fotoreportům, takže opět FB."
Jan: "Hudební servery, výjimečně FB (tam je těch informací málo a nejsou vždy včas uveřejněny!)."
Zdeněk: "Rave je jednodušší, neboť u FB, když zadáš název akce, často ti ji vůbec nevyhledá."
Radek: "Snazší je to určitě na Facebooku a podle kamarádů. Ale čas od času zajdu i na hudební weby, kde zkoumám větší akce. :)"
Simona: "Na Facebooku."
Láďa: "Koukám na partyflock.nl."
Veronika: "Viz 1. otázka. :)"

Trancefusion

Fotky a reporty po akci hledáš sám, nebo počkáš, až tě někdo ze známých označí na fotkách?

Petr: "Hledám hlavně na webech, pro které konkrétní fotografové fotí. :)"
Roman: "Lidé začnou označovat, nebo vyvěsí celý fotoreport nějakého serveru přímo na FB."
Iveta: "Nedočkavě hledám sama. :)"
Zuzka: "Vždycky hledám sama, přes známé se ke mně dostanou jen ty úplně zapomenuté."
Jan: "Sám."
Zdeněk: "Hledám na základě vizitek."
Radek: "Fotky si hledám sám, ale většinou vím, kde je mám hledat..."
Simona: "Hledám sama."
Láďa: "Spousta toho na mě vyskočí samo (partyflock, Facebook), ale koukám i sám. Zajímají mě fotky s přáteli."
Veronika: "Hledám sama na FB, popř. kouknu na webovky, neboť na FB nejsou vždy všechny fotky."

Čím si myslíš, že je hudební web lepší/horší než informace na Facebooku?

Petr: "Na webu má informace přístupný kdokoliv a kdykoliv. Na FB pouze registrovaní uživatelé samotného FB a pak následně ti, kteří si akci opravdu najdou, nebo jsou na ni popřípadě pozváni..."
Roman: "Nenavštěvuji hudební weby, tak nevím."
Zuzka: "Nemyslím si, že by byl horší, nebo lepší, podle mě záleží na každém člověku a na tom, v jaké komunitě se vyskytuje. U mě je to tak, že navštěvuji akce, o kterých se ví v kruhu mých přátel, proto mi stačí pro info FB.
Iveta: "Web je samozřejmě lepší, protože je detailnější..."
Jan: "Web aktuálností, ne všichni promotéři umí využít Facebook tak, jak by měli. Jsem staromódní a vše mám radši na webu než na FB, kde to je v poslední době velmi nepřehledné."
Zdeněk: "Je horší v rychlosti informace. FB mě sám informuje, kdežto na web se musím chodit koukat."
Radek: "V podstatě jde jen o to, že FB už je zažitý a člověk na něj chodí denně. Když už tam ty události má, většinou tam najde i ty akce, které potřebuje a je pak zbytečné lézt ještě někam... :) Takže nemůžu soudit, v čem je lepší, nebo horší, ale v jednoduchosti je FB rychlejší a ty informace tam většinou najde stejné... :)"
Simona: "Na hudebním webu najdu vždycky víc informací, což je lepší."
Láďa: "Facebook je sociální síť, na které všichni sdílejí obsah. Je to snadnější, samo ti to vyskočí na zdi."
Veronika: "Je to nastejno, ale na FB je v tom spíše zmatek. Kolikrát se mi stane, že ti pošle jednu pozvánku 10 lidí... Pak ti také jedna pozvánka vyskakuje i týden po akci a hlavně mi FB nevyhledává určité akce, co hledám já! Prostě ji nenajde, i když napíšu úplný název akce - musím k někomu, kdo to má na zdi a pak se tam teprve dostanu..."

Roxy

Závěr

Pokračování z úvodu: Tímto způsobem zanikne jistě dost webů. Převážně ty, jež nenabízí kvalitní obsah, nebo nejsou ochotny se podřídit aktuální situaci. Ve výsledku vliv FB v blízké budoucnosti pročistí vody hudebních webů, což pro uživatele bude přínosem. Zůstanou jen opravdu silné weby, jejichž informační hodnota bude mnohem lepší a s kvalitní přidanou hodnotou. O vzdálené budoucnosti nemá význam polemizovat. O vzdálené budoucnosti si pak přečteme a zda-li to bude na hudebním webu, na sociální síti, nebo na zcela jiném médiu - to se nechme překvapit...

Počty fans na sociálních sítí k 12.11. 2012:

Techno.cz  – 9.379
Rave.cz – 7.754
Poslouchej.net – 1.942
Schranz.cz – 1.535
Festival Guide – 27.695
Apokalypsa – 18.208
Transmission – 23.390
PigFest – 2.442
Trancefusion – 15.643
Imagination festival – 5.209
Touster – 3.020
HTP – 427

Ptal se Eilonwy (Schranz.cz) v listopadu 2012.

foto: archiv, saiha, Vitek, MHD

Děkuji za spolupráci hudebním webům: Techno.cz (Dan Kafka), Rave.cz (Karel Rujzl), Schranz.cz (Michal Šuhajík) a promotérům: Trancefusion, Imagination Festival, PigFest, Touster a HTP a partypeople za odpovědi...

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016