CLANEK

Knižní recenze: Trudi Canavan – Tessia: Zrození čarodějky

Australskou autorku Trudi Canavan si čeští čtenáři oblíbili, vždyť jí tu vyšly již dvě trilogie a nakladatelství Zoner Press se tento podzim pustilo do vydávání třetí. Kromě nich však na knihkupeckých pultech najdete i samostatný román Tessia: Zrození čarodějky, který příběhově o stovky let předchází Trilogii o černém mágovi a stává se tak nejen dalším nezbytným dílkem skládačky pro fanoušky autorčina pestrého světa, ale i vhodným titulem pro ty, kteří se s Trudi Canavanovou teprve chtějí seznámit.

Vítejte v Kyralii, poklidně žijící říši, v níž nitky moci drží čarodějové, kteří předávají své znalosti magicky nadaným učedníkům, kteří svým mistrům na oplátku poskytují svou moc. V malé vesnici u hranic tu vyrůstá mladá Tessie, která po vzoru svého otce touží stát se léčitelkou. Jenže při vypjaté chvíli se ukazuje, že i ona má magické schopnosti, a protože magie hraje v této společnosti velkou roli, musí se vzdát svého snu a nastoupit do učení k místnímu lordovi čaroději. Její studium je však záhy přerušeno násilným vpádem Sachakanů ze sousední země, která Kyralii kdysi dobyla, ale dodnes s ní žila v míru. Vyvraždění Tessiiny rodné vesnice je pouhým začátkem velké války mágů, v níž jsou síly obou stran vzácně vyrovnané...

Trudi Canavan

Autorka v románu rozehrála zajímavý příběh, bohužel ale zdaleka nevyužila potenciál, který nabízel. Válka Kyralie se Sachakou je v jejím podání jen sled magických bitev a dnů klidu, v nichž se obě armády přesunují, mění strategie a nabírají nové spojence. Ač se román ze začátku velmi dobře čte a čtenářovy oči po řádcích jen letí, postupem času se díky tomu děj stává poněkud stereotypní. Nezachraňuje to ani přerod Tessie v nadanou adeptku magie, který měl být dle názvu ústřední dějovou linkou, ale stojí trochu ve stínu války a autorka mu nevěnuje tolik pozornosti, kolik by si zasloužil. Lépe řečeno – Tessie je sympatická hrdinka, ale bohužel, podobně jako ostatní postavy, příliš neoplývá charismatem, který by donutil čtenáře si ji zamilovat. Prokreslování charakterů zkrátka nepatří mezi autorčiny silné stránky.

Tessia

K těm naopak musíme přičíst svět, v němž se děj románu odehrává. Z hlediska historie i geografie je velmi propracovaný a nabízí ideální prostor pro spoustu příběhů, čehož Canavanová dalšími trilogiemi plně využívá. Sympatické také je, že se autorka nesnažila čtenářům nabídnout jen prosté fantasy dobrodružství, ale zařadila do své knihy i úvahy o tom, jak tenká je hranice mezi dobrem a zlem a jak nebezpečné může být posuzovat situaci jen z jednoho úhlu pohledu. Tessia: Zrození čarodějky si i přes všechnu kritiku jistě své čtenáře najde. Je povinností pro fanoušky Trilogie o černém mágovi, protože zaplňuje bílá místa autorčina světa a vrací je do známých kulis. Z ostatních mohou po knize sáhnout ti, kteří mají chuť na nenáročný fantasy příběh jiskřící magií, či méně zkušení čtenáři fantasy.

Trudi Canavan: Tessia – Zrození čarodějky
Překlad: Martina Plechatá
Vydal: Zoner Press, Brno 2011