CLANEK

Komiksová recenze: Preacher 5: Konec iluzí

Pokračujeme v jedné z nejkontroverznějších, nejbrutálnějších a nejsprostších cest, na jakou se kdo kdy vydal. Pokračujeme v cestě za Bohem, který zdrhnul z Nebe. Pokračujeme v setkáních s bizarními postavičkami za bizarních situací. Zkrátka pokračujeme v sérii Preacher Gartha Ennise a Steva Dillona.

"Dobře, tak si to proberme. Měli jsme tam anděla, kurvu, eunucha, několik desítek idiotů, irského paznehta, co nešel zabít, jednočlenné vyhlazovací komando v dlouhém kovbojském plášti, slavnostní banket o dvaceti chodech pro otce všech tlustoprdů, krvesmilstvo, rodinnou mstu, bulimii a mongoloidní dítě – to se vždycky hodí, když se chcete zasmát – a díky detonaci padesátitunové bomby naprostou destrukci naší nejsvětější svatyně a tajného úkrytu. A taky jsme tam měli Jesseho Custera…"

Přijde vám drobný citát z páté knihy série Preacher šílený? Pokud ano, doporučuji si prosvištět recenzi prvního a druhého dílu. Možná na oné šílenosti budete stále trvat, ale alespoň se trochu zorientujete, jak to tady chodí. Putování reverenda Jesseho Custera, jehož tělo si jednoho poklidného dne vybralo jako útočiště Genesis (stvoření, které se silou a schopnostmi vyrovná Bohu), pokračuje. A není čas k ohlížení.

Aby si rýpalové ušetřili práci se psaním jízlivých komentářů kvůli poslední větě, celou situaci upřesním. Scénárista Garth Ennis se samozřejmě kdovíjak nekouká zpátky jen na události, které už předříkal. Kvůli tomu není z logiky věci ideální začínat právě s knihou Konec iluzí, jelikož se předpokládá, že znáte postavy, víte, kdo stojí proti komu a proč obličej Prdelmana vypadá jako (to byste neuhádli) zadek.

Konec iluzí některé načaté figurky rozebírá detailněji. Startuje se kupříkladu dlouhým flashbackem, v němž se dozvíte, jak se z Cassidyho stal upír a co dělal, když pochopil, že mu sluneční paprsky nedělají dobře na pleť. Povídání je to zajímavé, chvílemi krvavé a chvílemi rozvleklé. Každopádně se díky němu upevňuje chlapácké přátelství mezi hlavními zástupci maskulinity. A taktéž pomalá úvodní rytmika perfektně pasuje k záměru, že bude book neustále gradovat.

Což by se dalo považovat za hlavní přednost naračních schopností Gartha Ennise. Každý díl Preachera se zkrátka úžasně čte. Vyhlídkový vláček se spoustou textu, který prohlubuje psychologii postav, se plynule mění ve stále adrenalinovější horskou dráhu. Z té poté sledujete zvyšující se kadenci nadávek, úchylných pasáží, akčních scén a atraktivních podivností. Někdo může Ennisovi vytýkat přespříliš hrubozrnný jazyk nebo situace povýšené ad absurdum, jenže bez nich už by Preacher nebyl Preacher. Pravidla se od prvního sešitu ustanovila, a tak by menší procento nadávek nebo normálnost vedlejších postav vlastně samotné základy porušovala. Proto v pětce nalezneme useknuté hlavy, kopání do mrtvol, voodoo, solidní dávku peprných hlášek a mnoho dalšího.

Trefně to popisuje text na zadní straně booku: "Garth Ennis a Steve Dillon jsou opět ve formě. A ani v této části svého brutálně-popkulturního náboženského road westernu vás nehodlají šetřit. Veškerý odpor je marný." Když se do série začtete, budete ji chtít přelouskat v co nejkratší časový úsek. Je proto škoda, že u nás během pěti let zatím vyšlo prozatím jen pět knih. Dle všeho by se ale další části mohli dočkat zrychlení. Konec iluzí totiž může být doposavad nejtlustší cvalík, ale jeho mladší bratříčky chceme prostě taky.

Preacher 5: Konec iluzí
Scénář: Garth Ennis
Kresba: Steve Dillon