CLANEK

 

Narovinu aneb rubrika o rovných beatech 48

Lisa Shaw je Free, Jamie Jones si užívá Summertime, Sharam Tayebi jako kovboj, Kubatko s novým ípíčkem, Roy Davis Jr. má hlad a Markus Schulz objevuje nový svět. To vše a ještě mnohem víc v další rubrice Narovinu.

 

O KOM, O ČEM SE MLUVÍ?

Jen několik vokalistek světa disponuje hlasem, který naprosto geniálně pasuje ke skladbám laděným do "club" a "soulful house music" produkovaných lidmi jako například Fred Everything, Julius Papp, Andy Caldwell nebo Miguel Migs. Jednou z takových vokalistek je bezpochyby Lisa Shaw. House diva. Pokud jste někdy byly v klubu na housové párty, zcela určitě jste její hlas už z reproduktorů slyšely.

Lisa vyrůstala v Torontu, v Kanadě. V roce 1995 odjela na prázdniny do New Yorku a už se domů nevrátila: usadila se v undergroundové komunitě housových producentů. Její první singl vyšel v roce 1995 a jmenoval se Makin' Love Makin' Music. Od té doby Lisa vydala spoustu singlů buď samostatně nebo jako hostující vokalistka na mnoha nezávislých labelech (Ubiquity, Sirkus UK, Grand Central, New Breed Records).

Na otázku, jak by Lisa popsala svoji hudbu, odpovídá: "Použila bych slovo Sadesque. Asi nejlepší způsob, jak mou hudbu popsat je věta: ´zpěvačka Sade meets the dancefloor´."

Ve větší známost vešla díky skladbám You are Love a Always, které se objevily na Naked Music. Hned poté se ozvaly lidé ze známého vydavatelství Astralwerks, kde své desky vydávají například Royksopp, The Chemical Brothers nebo Fatboy Slim. Lisa nabídce neodolala a vydala zde své první album Cherry.

Hlavně díky němu přesáhla Lisina pověst undergroundovou scénu. "Když o mě Madonna mluvila nadšeně v časopise Rolling Stone, potěšilo mě to. Od někoho, kde je tak slavný, a kdo zároveň ocení undergroundovější hudbu, je čest být tímto způsobem pochválen", říká.

Lisa ovšem velké vydavatelství opustila. Možná se budu trochu rouhat, ale napsat to musím: byl to správný krok. Lisina vyjímečnost tkví v souhře mnoha vlivů a okolností spojených především s undergroundovější scénou. Komerční oblast semlela mnohem silnější ženy a rozpustila je do nic neříkajícího středního proudu.

"Velmi respektuju a ráda spolupracuju s Miguelem Migsem, proto jsem se rozhodla vydat své nové album na jeho labelu Salted", říká Lisa. I díky tomu se albem Free mohla vrátit ke kořenům: "sweet and simply". Možná název alba mluví za vše.

WHAT´S HOT? WHAT´S NOT?

HOT: Summertime - Někdy se tak stane, že složíte singl, po kterém budou všichni šílet, ale který zároveň nebude nikdo považovat za podbízení se většinovému vkusu. Takovým singlem je zcela jistě Summertime, který se stal hitem letošní Winter Music Conference v Miami. Jamie Jones připravil "deep dubby house music" podklad s prvky techna, přidal mužský vokál a silný melodický motiv. Díky bohu, že podobný nápad nevznikl v hlavě nějakého méně undergroundovějšího producenta: byla by velká šance, že vznikne přesolený vývar. Jamie naštěstí nabízí porci deep zvuků a frekvencí, ze kterých vám, v dobrém, naskočí husí kůže. Stoprocentní záležitost.

NOT: Royksopp - The Girl And The Robot (Remixes) - Nejsem si jist, že koncept "pro všechny se něco najde" je ten pravý. Chápu, že Royksopp chtějí svými alby oslovit fanoušky všech možných stylů, ale myslím si, že není až tak nutné podobný způsob používat i v případě singlů. The Girl And The Robot jich má v tento moment celkem třináct: trance music, electro, verze bez beatů, funky house atd. Jednoduše se může stát, že místo "všichni si vyberou", bude platit "nuda pro všechny". A pro mě to tak trochu už platí.

KRÁTKÉ ZPRÁVY

* Asi vás po poslechu alba Inner Visions nepřekvapí informace, že jsou kořeny Jacka De Marseille hluboko zapuštěny ve stylech "Chicago house" a "Detroit techno". On se ale tyto styly nesnaží kopírovat nebo napodobovat; nabízí rozmanitost a dynamiku. Celou recenzi si můžete přečíst zde.                                            * Recenzi na novou desku od Beef Records si můžete přečíst zde. Recenzovali Roman a Myclick.
* Další díl kompilační řady 2020Vision stejnojmenného labelu připravil detroitský DJ Stacey Pullen. "Stacey byl jeden z prvních DJů, který reagoval pozitivně na jeden z prvních tracků vydaných na 2020Vision. Poslal nám pochvalný fax", říká majitel labelu Ralph Lawson. "Nemusím dodávat, že když začínáte, je pro vás podpora od někoho tak slavného a uznávaného jako je Stacey opravdu důležitá a motivující. Zůstali jsme s ním od té doby v kontaktu."
* Jamie Jones, který letos klubery dostal skladbou Summertime, připravuje na srpen k vydání své debutové album Don't You Remember the Future. Album vyjde na labelu Crosstown Rebels.
* Už deset let je součástí klubového života na Ibize label Cocoon, který vlastní Sven Vath. K tomtuto výročí se na pultech obchodů objeví kompilace, kterou namíchali Loco Dice a Dubfire (polovina ex-Deep Dish). Hledejte dvojcédéčko s názvem Ten Years Cocoon Ibiza: Dubfire + Loco Dice In The Mix.
* Label Om Records slaví patnáct let od svého vzniku. A jak jinak než novou kompilací. Na jednom cd najdete "more up-tempo side of Om" se skladbami od Spirit Catcher, Radio Slave nebo Fish Go Deep, na druhém cédé pak "downbeat side of Om" s pracemi Charlese Webstera, Mike Mondaye nebo Christiana Prommera.
* Nová kompilace, která se jmenuje Time To House, a která vychází na labelu Ladies and Gentleman, jehož je majitelem Phonique, vyjde pouze digitálně. Čekejte hodně našláplou desku.
* Druhé album Calvina Harrise nazvané Ready For The Weekend je na spadnutí!


MINIRECENZE

ALBA, KOMPILACE

Sharam - Get Wild (Ultra)

DJ a producent Sharam Tayebi, polovina již dnes neexistujících slavných Deep Dish, se konečně pochlapil a vydal dlouho očekávané album. Sólově debutové. Nebudu tajit, že jsem se na něj velmi těšil a pod vousy si říkal, že pokud to jen trochu půjde, budu k němu nekriticky vstřícný. Ostatně navnadily mě singly, které Sharam vypouštěl postupně před tím, než se mělo Get Wild objevit na pultech.
Několik minut po začátku alba jsem si říkal, že poslouchám vyzrálého producenta, který se nebojí vyskočit ze škatulky, do které jej pasovala jeho předešlá kariéra v Deep Dish: stylizace na coveru v kovbojském oblečení; na úvod předělávka motivu ze slavného filmového westernu; úžasná, vokálově nabitá, pomalá, country-elektronická "odrhovačka" She Came Along. Pecka!

A pak najednou jako by člověk dostal facku. She Came Along se přelije do tuctově znějícího něčeho, co stojí na pomezí trance music s tuctovým vokálem a náladou jakých najdete všude plno. Zbytek alba bohužel pokračuje v podobném stylu. Ne že bych se občas u desky nebavil, jistě že ano. Sharam neztratil schopnost napsat dobré skladby. Jenomže všechno se až moc nápadně blíží ne snad přímo k lacinějším trancovým věcem, ale rozhodně k polohám ne moc originálním. Celkově jsem z Get Wild spíše zklamaný. Po někom, jako je Sharam musím požadovat mnohem lépe odvedenou práci.

SINGLY

Kubatko - Late Dance / Problem Solved (Beyond Belief) - Český producent Kubatko dokáže složit jak skvělou drum and bassovou pecku, tak i geniální skladbu s rovnými beaty (viz například jeho album Should I Run). V poslední době se soustředí jenom na house music, což je pro fanoušky této rubriky zcela jistě potěšující zpráva. Jeho nové ípíčko přináší dvě skladby: Late Dance a Problem Solved. Obě obsahují "lehce" znějící melodické prvky, najazzlou náladu, velmi jemné beaty a pod tím vším hustou basovou linku. Tedy vše, co by dohromady mohlo vytvořit velmi kvalitní pecky. Přesto na mě skladby působí trochu "přeprodukovaně". Líbila by se mi větší střídmost ve střídání a kupení motivů. I přesto jsem obě skladby nemohl jistou dobu dostat z přehrávače. Zkuste je; uvidíte.

Roy Davis Jr. - The Wild Life EP Volume 2 (Sex Trax) - Jsem nejraději, když Roy vystřihne nějakou soulful house pecku. Ty umí dokonale. Tohle ípíčko ovšem zní naprosto jinak, než jsem si Roye zafixoval v mozku. V pěti skladbách se Davis veze na vlně acid house music Přiznejme si to otevřeně: acid umí lépe mnoho jiných producentů. Z pěti tracků zní nejlépe hned první I´m Hungry. Od podlahy dunící spodky, opakující se syntezátorový motiv a hláška "give me something to beat". Hmmm. Toho si dám klidně dvojitou porci. Ale zbytek vrátím.

Tiga - What You Need Remixes (Different) - Kanadský producent Tiga vydal nedávno skvělé album Ciao. Na něm najdeme skladbu What You Need , která patří k vůbec nejlepším skladbám, které kdy Tiga složil. Ingredience nejsou nijak originální: acidové zvuky, electro-housový feeling a disco nálada. Ale výsledek je nadmíru skvělý: míchanice Tiefschwarz, Mr.Oiza a Felixe Da Housecata. Nádhera. Remixy ovšem nikam skladbu neposunují, nepřinášejí nic zajímavého. Originál je dostačující.

Trevor Loveys - Good To Be Here EP (Lounging Records) - Je to stále stejná písnička. Vezmete do ruky nový vinyl od vašeho oblíbeného producenta, pustíte si všechny čtyři skladby a zjistíte, že budete hrát pouze jednu, zbytek možná někdy jako "spojovák". Ale kvůli té jedné si prostě musíte vinyl koupit. Tohle ípíčko je přesně tento případ. Titulní věc Good To Be Here je opravdu dobrá. Určitě se dá použít jak na klasických deephousových mejdanech, tak i v lehce "rozjuchanějších" setech. Hlavně díky jemným náznakům, které odkazují k francouzské housové scéně konce devadesátých let. Ale jen lehce. A další tři skladby? Ale jo, někam určitě zapadnou. 

Jay Tripwire - Detroit Inspires Me (Tonality) - Málokdy název ípíčka jednoduše popíše, o čem to celé je. Detroit je mou inspirací. A koho ne, že? Víc netřeba dodávat.

Smokin´ Circles - Stranded (Tribal Vision) - Nechci přehánět, ale Tribal Vision dle mého patří mezi nejlepší labely vydávající progressive house. Fakt, že se jedná o český label je taková malá třešnička na dortu. Další singl, který zde nedávno vyšel rozhodně nepřerušuje šnůru kvalitních desek pod hlavičkou TV. Projekt Smokin´ Circles nabízí beaty sice progresivně tradiční, ale vyjímečnou dělá tuhle skladbu hlavně atmosféra.
 
Markus Schulz - The New World (Coldharbour Recordings) - O tradiční trancovou skladbu se vším všudy se pokouší známý DJ a producent Markus Schulz. Jeho předešlé věci se vyznačovaly spíše progresivním nábojem, tady se Markus nebojí jít přímo na věc. Pokud máte rádi táhlé euforické breakdowny, The New World se vám bude líbit. Musíte si sice z hlavy vymazat pocit, že posloucháte remix Love Humate nebo Binary Finary, ale není důvod si tuhle skladbu neužít. Ostatně, pokud zamíříte na nějakou Markusovu další párty (často u ná s vystupuje třeba na Transmission), určitě The New World v jeho setu uslyšíte. A možná i v setech jiných DJů. Ona totiž fakt tahle skladba nezní vůbec špatně.


VIDEO

Lisa Shaw - Tomorrow
Skvělá věc z nového alba Lisy Shaw.

Kubatko - Invincible Me
Originální videoklip ke skvělé skladbě českého producenta Kubatka.

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016