CLANEK

 

4. díl: Trance znamená hypnotický stav

Jeden z nejdiskutovanějších elektronických hudebních stylů posledních let. V Česku zažívá poslední roky obrovský boom; plní haly a kluby, plní internetové diskuze, plní sféry, kde ještě donedávna o elektronické hudbě jako takové neměli ponětí. Trance dělá bezpochyby elektronické hudbě velkou reklamu a kde se ostatní styly už nechytají, trance vítězí. S sebou to ovšem přináší řadu kritik o kvalitě tohoto stylu, jimž se ale nevyhne žádný žánr, který se masivně rozšíří takřka ze dne na den, jako tomu bylo právě u tranceu.

 

Trance vznikl na počátku 90. let postupným vývojem z tehdejšího techna a houseu. Z techna čerpal 4/4 rytmiku a tempo, z houseu se obohatil o melodičnost a celkovou přístupnost širší základně posluchačů. Svůj díl na vzniku tranceu měla pak také ambientní hudba. Během krátké doby to byl právě trance, který byl východiskem pro lidi, kterým se zdálo techno až příliš syrové a undergroundové a house zas unylý a fádní. Charakteristickým znakem tranceu je BPM pohybující se mezi 130 a 160, opakující se melodické motivy a hudební stavba směřující k častým nájezdům a breakdownům. Zákonitými postupy v tomto stylu šlo v minulosti v klubech často dosáhnout až extatických stavů mysli a těla a od tohoto se také vyvinul název stylu trance; v překladu extáze, trans či hypnotický stav. Kromě předchozí teze se dále vznik názvu stylu trance připisuje albu Trancefer Klause Schulzeho, které v ambientním duchu nahrál již v roce 1984, stejně tak existují názory o tom, že až díky projektu Dance 2 Trance si tento styl vysloužil oficiálně pojmenovanou hudební škatulku. Obě dvě tyto hypotézy se opírají o fakt, že právě v nahrávkách těchto umělců se objevil charakeristický beat, který navozuje "pozměněný stav vědomí".

Jam and Spoon

První tranceové nahrávky nevznikly již přímo ve vytvořené tranceové komunitě. Na konci 80. let se o postupnou syntézu tohoto stylu zasloužil projekt The KLF s acid houseovými hity What Time Is Love? a 3 a.m. Eternal. Současně s těmito proto-tranceovými tracky vzniká začátkem let devadesátých v Německu první "pravý" trance a to skladba Age Of Love od stejnojmenného projektu a pak také tracky projektu Dance 2 Trance. Největšími propagátory ranných stádií tranceu byli následně producenti jako DJ Dag, Oliver Lieb, Torsten Stenzel, Sven Väth nebo Jam & Spoon. Právě alba posledních dvou jmenovaných, An Accident In Paradise, resp. Tripomatic Fairytales 2001, jsou považovány za pilíře tohoto stylu až do současnosti.

Video: KLF – What Time Is love

Robert Miles

S postupnou expanzí tohoto stylu do celého světa bylo zapotřebí mnohem větší producentské síly a tak 3 základní ohniska tranceové scény‚ Holandsko, Německo a Anglie, vyprodukovala v druhé polovině 90. let nepřeberné množství nových producentů. Nejprve se nakrátko objevil styl dreamhouse (Robert Miles a jeho Children), vzápětí však bořil haly moderní tranceový sound, jehož propagátory byli nejvíce BT, Sasha, John Digweed, Paul van Dyk a později už o něco komerčněji přijímaný Tiësto, Armin van Buuern nebo Ferry Corsten. Trance postupně plnil nejen kluby i haly, ale i rádia či televizní reklamy a často už to nebyl ani trance, čemu se tak říkalo. Největším parazitem na tomto stylu, a to koncem 90. let a začátkem nového tisíciletí, byl hlavně německý "euro-techno" styl (666, Aquagen, Brooklyn Bounce,…), který naneštěstí dostal přednost i v našich rádiích a degradoval trance na komerční a zatuchlý styl, byť to byla chyba právě médií, když za trance vydávala něco, co s ním nemělo zdaleka nic společného.

Vývoj tranceu stále probíhá i když nyní již v mnohem pomalejším tempu. Postupně se snaží smést ze sebe nálepku ultra-komerční hudby či diskotékového zvuku. Pomoci tomu mají nová jména jako Markus Schulz, Marco V., Gabriel & Dresden, Sander van Doorn a další a zdá se, že se jim to poměrně daří. Dalším jevem, který současný trance doprovází, je rozmělnění do širokého spektra pod-stylů, z nichž každý má určitou charakteristiku a pravidla. Dalo by se říct, že najít čistý trance je v současné době poměrně problém. Míšení jednotlivých žánrů do sebe to už možná nikdy nedovolí. Ještě ale chvíli potrvá, než se trance oprostí od všech těch, kteří na něm chtějí pouze vydělat, ovšem to nejhorší má už za sebou. Útěchou mu může být, že tímto procesem prošlo anebo projde většina hudebních stylů.

Kromě Roberta Milese se na poli dreamhouseu prosadil i Flavio Daddato aka DJ Dado. Jeho singl Metropolis (The Legend Of Babel) je nezapomenutelný. Video ovšem existuje k jeho dalšímu úspěšnému singlu, předělávce jedné slavné seriálové melodie.

Video: DJ Dado – X-Files

info: Více informací o stylu trance, o tom, jak se k nám Paul van Dyk tahal s deskami vlakem v 2. třídách nebo o první tranceové halovce v Česku se dočtete v mém článku "Trance planet" v XMAGu #90 (říjen 2006).

uplifting (anthem) trance: Nejemotivnější sub-žánr tranceu, označován také občas ještě jako epic trance. Všechny ingredience (melodie, breakdowny, nájezdy) jsou tu úměrně prodlužovány tak, aby vás dostaly do stavu největší blaženosti. Častým průvodcem upliftu je i andělsky čistý vokál, často se z něj vyděluje i škatulka vocal trance. Tento sub-žánr má ovšem největší problémy s poměrem kvality a kvantity. Je ale nejmasovější, získává si oblibu i u těch, kteří jinak elektronické hudbě dvakrát neholdují a tak se tedy nelze jeho kolísavé kvalitě divit. Jeho vznik se datuje ke konci 90. let. BPM okolo 140.

kdo: TIËSTO, ARMIN VAN BUUREN, BLANK & JONES, SYSTEM F, AYLA, 4 STRINGS

ukázka: SYSTEM F - "Out Of The Blue"

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/trance-uplifting-system_ f-out_of_the_blue.mp3 neexistuje na serveru]

Oliver Lieb

classic trance: Tento žánr je již uzavřenou záležitostí. Fungoval hlavně v první polovině 90. let a vynesl na vrchol scény řadu jmen, kteří teď dělají už úplně jinou muziku a od současného tranceu se distancují anebo už muziku nedělají vůbec.

kdo: COSMIC BABY, DANCE 2 TRANCE, SVEN VÄTH, JAM & SPOON, OLIVER LIEB, MARMION, MICROGLOBE
ukázka: JAM & SPOON - "Stella"

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/trance-classictrance-jam_spoon-stella.mp3 neexistuje na serveru]

euro trance: Nejpodivnější a nejzatracovanější sub-žánr. Ve většině vámi oblíbených klubů a halách na něj nenarazíte. Průvodci tímto stylem vám budiž česká rádia a diskotéky. Hudebně jde o hybrid mezi hard trancem a eurodancem

kdo: JAN WAYNE, SPECIAL D, STARSPLASH, PULSEDRIVER, MARK´OH; CZ - VERONA

ukázka: PULSEDRIVER - "The Whiste Song"

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/trance-eurotrance-pulsedriver-the_ whistle_song.mp3 neexistuje na serveru]

progressive trance: Stačil vzniknout o trochu dříve, než se 90. léta přehoupla do své druhé poloviny. Naprosto jednoduše se dá od upliftu poznat, že v sobě nese méně breakdownů a emocí, za to více beatů a basů. V současné době je to asi nejvíce se rozvíjející sub-žánr tranceu. Čerpá z houseu, techna, ale také z ambientu. Jeho BMP je mezi 125-135, ale může dosahovat i výšin v podobě 160 BPM

kdo: SANDER KLEINENBERG, CASS & SLIDE, MARKUS SCHULZ (dříve také SASHA, JOHN DIGWEED); SK – TKÁČ & HAVERLÍK

ukázka: CASS & SLIDE - "Perception"

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/trance-progressivetrance-cass_slide-perception.mp3 neexistuje na serveru]

Marco V

tech trance: Sloučením techna a tranceu vzniká logicky tech trance a podobně na tom je i zvuk tohoto žánru. Hutný spodek a rytmus a do toho tu a tam snová melodie. Oblibu získal hlavně na konci 90. let a na začátku nového tisíciletí, ovšem svými začátky si prošel již v polovině 90. let díky třeba Oliveru Liebovi nebo projektům Humate a Marmion

kdo: MARCO V., RANDY KATANA, SANDER VAN DOORN
ukázka: MARCO V. - "Red Blue Purple"

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/trance-techtrance-marco_ v-red_blue_purple.mp3 neexistuje na serveru]

hard trance: Agresivní a rychlý tranceový žánr založený ve Frankfurtu roku 1993. Takže jde o jednu z prvních forem tranceu jako takovou. Čerpá mimo jiné z hardcoreu a vyděluje se z něj ještě pod-styl hardstyle. Největší popularitu získal koncem 90. let.

kdo: GARY D., DERB, WARMDUSCHER, YVES DERUYTER, YOJI BIOMEHANIKA, DJ ISAAC
ukázka: TRANCE GENERATAORS - "Wildstyle Generation" (Yoji Biomechanika Remix)

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/trance-hardtrance-trancegenerators-wildstylegeneration.mp3 neexistuje na serveru]

acid trance: Často také nazývaný "first-wave" trance plnil svou úlohu hlavně začátkem 90. let. Charakteristickým pro něj je hojné používání Rolandu TB-303. V popularitě však vydržel takřka do dnes. Třeba ještě na přelomu tisíciletí s ním slavil úspěchy německý hitmaker Kai Tracid. Počátky tohoto stylu hledejte v Belgii.

kdo: EMMANUEL TOP, HARDFLOOR, KAI TRACID, UNION JACK
ukázka: HARDFLOOR – "The Trill Acid Theme"

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/trance-acidtrance-hardfloor-the_trill_acid_theme.mp3 neexistuje na serveru]

ibiza trance: Obvykle neřadím do výčtu stylů jeho geografické odnože, ale v případě baleárské formy tranceu, jak se taky ibiza tranceu říká, udělám výjimku. Přijde mi opravdu natolik specifický, že tu své míso má. Tenhle styl má odkazy ve španělském (ibiza) chill-outu a zároveň se opírá o tamní klubové mejdany, kterými je Ibiza nadmíru proslavená. Tento sub-žánr je velice melodický až "sladký". Velice často ho rozpoznáte díky všudypřítomným samplům vlnění moře či hejna racků. Začátky tohoto zvuku hledejte již v polovině 80. let, kdy se předchůdci tohoto stylu říkalo baleárský house a o jeho vytvoření se zasloužili mimo jiné postavy z Ibizy více než známe, Paul Oakenfold, Trevor Fung či Danny Rampling.

kdo: CHICANE, YORK, CAFÉ DEL MAR (kompilace)
ukázka: CHICANE – "Salt Water"

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/trance-ibizatrance-chicane-saltwater.mp3 neexistuje na serveru]

James Holden

neo-trance: Pro někoho to nový žánr je, pro někoho ne, každopádně neo-trance je zvuk, který momentálně válcuje velkou část Evropy. Dalo by se říct, že je to pouze umělá škatulka zaštiťující řadu stylů pospolu jako house, electro, minimal, ovšem také trance a k tomu má ze všech stylů nejblíže. Zajímavostí je, že poprvé termín neo-trance použil redaktor britského magazínu DJ, Tim Stark, pro pospání hudby dvojice Kyau vs. Albert. Nevím přesně v jakém stavu ten redaktor byl, ale hudba této producentské dvojice neo-trance rozhodně nikdy nedělala. Ani malinkým náznakem.

kdo: SASHA, JOHN DIGWEED, THE MFA, ELLEN ALLIEN & APPARAT, JAMES HOLDEN, KAITO, PAUL KALKBRENNER
ukázka: THE MFA - "The Diference It Makes"

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/trance-nutrance-themfa-thedifferenceitmakes.mp3 neexistuje na serveru]

goa trance: Někteří ještě vydělují další skupinu psy-trance, každopádně jde o silně pocitovou hudbu, která vznikla v Indii počátkem 90. let. Je založena na spontánním použití celého spektra temných zvuků a samplů s valivou rytmikou techna, a která s pomocí dekorací a podobně naladěných lidí může navodit až hypnotický stav. Z této škatulky se vyděluje celá řada dalších podstylů (psybreaks, psybient, progressive psytrance a další), často geografického charakteru (Finsko má "suomisaundi", v Izraeli je krom klasického goa populární také styl "nitzhonot" kombinující uplifting s goa).

kdo: MAN WITH NO NAME, ASTRAL PROJECTION, JUNO REACTOR, HALLUCINOGEN, INFECTED MUSHROOM
ukázka: INFECTED MUSHROOM - "Bombat"

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/trance-goatrance-infected_mushroom-bombat.mp3 neexistuje na serveru]

futurepop: Zajímavá hudební škatulka, z jejíž názvu asi mnoho nevyčtete. Vězte, že jde o fůzi EBM (electronic body music – poměrné ostrá muzika kombinující industrial a elektronikou nasáklý punk), uplifting tranceu a synthpopu. Šílené, co? Tahle muzika je temnější,
studenější, zakládá si na grandiózních melodiích a jako málokde jinde si zakládá také na vokálech, které často zpívají o lásce, nenávisti a emocích všeobecně či globálních problémech. O vznik se zasloužili Ronan Harris z VNV Nation a Stephan Groth z projektu Apoptygma Berzerk a právě muzika těchto dvou projektů charakterizuje futurepop velmi dobře.

kdo: VNV NATION, APOPTYGMA BERZERK, ANGELS AND AGONY, COVENANT
ukázka: VNV NATION – "The Farthest Star"

[CHYBA: mp3 download/2008/encyklopedie/trance-futurepop-vnv_nations-The_Farthest_Star.mp3 neexistuje na serveru]

další styly: electro trance (Ferry Corsten), hardstyle (Showtek), wet & hard (Corvin Dalek), trancecore (Billy Bunter), hard NRG (Paul Maddox), nu-NRG (Blu Peter)

Za pomoc na přípravě tohoto dílu vřele děkuji Myclickovi!

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016