KOMIKS

Komiksová recenze: Batman: Arkham - Pochmurný dům v pochmurném světě

Krev. Spousta krve. Spousta smrtelných rozhodnutí a nevinných obětí. Šílenci a vrahové zavření v úzkých chodbách. Místnosti tak temné, že se s denním světlem nepotkali ani na pohledech z letní dovolené. Arkhamský ústav není pěkné místo, ale občas své dveře otevírá zájemcům o prohlídku. Račte vstoupit.

Arkhamské sanatorium pro léčení mentálně chorých založil brilantní psycholog Amadeus Arkham v roce 1920 krátce poté, co zemřela jeho šílená matka. Chtěl se samozřejmě pokusit všechny duševně narušené jedince vyléčit, ale hlavně měl zájem je oddělit od "normálně" smýšlejících lidí. Tím však na sebe i svoji rodinu přilípnul vizi tragické budoucnosti tak silně, že by si to kdejaká výrobna lepidel nechala patentovat.

"Zdegenerovaný prase."
"S lichotkami se u mě nikam nedostaneš."

Budova Arkhamu po více než půl století neustále funguje a sdružuje ve svých klaustrofobických prostorách Batmanovy protivníky - psychopaty, kteří v soutěžním klání o šílence roku dosáhly na mety nejvyšší.  Two-Face, Scarecrow, Killer Croc a spousta dalších se však jednoho dne pod rozesmátým vedením Jokera zmocní léčebny. A rukojmí v podobě ošetřovatelů hodlají směnit za člověka, který může za jejich uvěznění. Chtějí Batmana. Chtějí si s ním zahrát hru.

"Odvaž se, prdelko!"

Kdo viděl nějaký díl z filmové série Saw, jistě ví, že hry mohou být i pěkně krvavou zábavou, kterou dohadování u Dostihů a sázek sotva překoná. Zatímco Jigsaw ale útočí fyzickou bolestí nejtvrdšího ranku, komiks Arkham k hororu přistupuje s psychologickým trýzněním. Nemá v popisu práce ohlodávat všechno až na samou kost, raději staví na atmosféře zatuchlých kobek, úderných komentářích a racionální anarchii místních šílenců. Temnota prostupuje každým metrem a vy stejně jako Batman netušíte, co se za dalším rohem skrývá. Podvědomě jenom víte, že byste to rozhodně nechtěli ukazovat svým dětem. Cizím možná ano, pokud vám brnkají o nervy.

"Má kůže hnije a roztéká se."

Nepolevujícím napětím a vytvořeným strachem na čtenáře Arkham dopadá jako kladivo na hřebík. Zaráží ho níž a níž a v momentě, kdy už nekouká skoro nic jiného než hlavička, vytáhne ho zpátky a začne do něj mlátit nanovo. Scénář ostatně napsal jeden z nejuznávanějších a nejpodivnějších britských komiksových scénáristů Grant Morrison, který má na svědomí například Animal Mana nebo WE3, příběh o technologicky upravených zvířátkách mířících domů z vojenské laboratoře. Zápletka pochmurných uliček psychiatrického ústavu je pod jeho vedením veskrze lineární, ale ukrývá v sobě řadu surreálných, symbolických a děsivých momentek. Prolíná minulost s Amadeem Arkhamem a současnost o Batmanově bláznivé misi, a to tak plynule a přirozeně, že v jednom z vrcholů booku komentář z první linie doplňuje obraz linie druhé.

"Všichni jste šílení."

Scénář dýchá temnotou a jedinými úsměvnějšími místy jsou černohumorné Jokerovy průpovídky. Při spojení s vizuálním zpracováním Davea McKeana se ale z Arkhamu stává krystalický obraz deprese. Kreslíř takových dílek jako Signal to Noise nebo Vraždy a housle znovu používá všemožné způsoby ilustrace. Občas ze stránek vyjekne malba, místy zakřičí kresba a chvílemi zařvou fotografické koláže, které společně vytvářejí originální představu světa mentálně chorých. Když se k tomu připojí ještě atypické řazení panelů, nezbývá nic jiného, než hltat s pusou dokořán a vytřeštěnýma očima.

"Slyšte, dobří lidé! Vyražte na cestu!"

Arkham Granta Morrisona a Davea McKeana je skutečně mistrovským dílem s uměleckými ambicemi. Není složitý, ale proč dělat složitým něco, co skvěle funguje a atmosférou vtáhne i bez zamotaného příběhu. Batman se v něm neprezentuje jako hrdina se spoustou technologických hračiček po kapsách, ale jako člověk, který se musí k tomu, aby přežil, vypořádat jak s největšími protivníky, tak se svými vnitřními démony. Jiří Schmitzer nabádal ve svém známém songu, abyste řekli pr**l, pokud na to máte. Pokud na to máte (a teď nenarážím na cenu, která je s ohledem k profesionální odvedené práci nakladatelství Crew zcela adekvátní), otevřete si cestu k tomuto komiksu. Možná pak začnete říkat pr**l i v jiném pádě s předložkou.

Batman: Arkham - Pochmurný dům v pochmurném světě
Scénář: Grant Morrison
Kresba: Dave McKean