CLANEK

 

Rubrika: Narovinu aneb rubrika o rovných beatech

Čerstvé pokračování rubriky o událostech v oblasti rovných beatů nabídne hned na úvod povídání o djingu pomocí sofwareu Ableton. Dále vás čekají recenze kompilací labelů Ovum a i! Records, upozorníme vás na projekt Soul Mekanik a poinformujeme například o tom, čím se momentálně zabývají Underworld.

 

Je lepší mixovat z vinylů nebo z cédéček? Toť otázka, na kterou se možná již za chvíli nikdo ptát nebude. Ne proto, že by snad jeden z výše jmenovaných nosičů získal na nepřekonatelnosti, ale proto, že do hry vstupuje nový hráč. Tím hráčem je software Ableton. Zapněte svoje notebooky a mixujte jako o závod!

Od roku 2004 Ableton používá a vehementně prosazuje djská osobnost Sasha. "V letech 2002-2003 jsem si nebyl úplně jistý, že to, co dělám, má ještě nějaký význam. Říkal jsem si, že musím smysl hledat třeba v jiném stylu muziky, ale nakonec to byla technologie, která se pro mě ukázala jako ten správný impuls u djování zůstat", říká Sasha.

Reakce na Sashův přechod ke hraní z notebooku nejsou jednoznačné. Jedni tvrdí, že to jeho sety osvěžuje, druzí zase říkají, že Sasha vypadá za DJským pultem, jako by posílal e-maily. "Dnes již jsou desky nahrávány tak, že zmixovat dvě skladby dohromady není problém. Proto používám Ableton. Umožňuje mi větší svobodu při hraní. Můžu například složit různé části různých písní dohromady a tím vznikne úplně nová skladba. Hraní už prostě není jenom o míchání dvou desek".

Ableton se stává stále populárnější. Ve své výbavě ho mají například Akufen, Ritchie Hawtin, Vitalic, Rennie Pilgrem nebo Nic Fanciulli. "Každý to komentuje slovy: ty tam na pódiu hraješ Solitaire! Lidé nemají rádi změny, ale já si myslím, že Ableton pomáhá k tomu, aby muzika zněla lépe a sety byly barevnější. A to je to nejhlavnější", říká Nic Fanciulli.

Tábor příznivců je stále větší a větší, ale i tábor odpůrců hraní z notebooku má ve svých řadách známé djské hvězdy. Jednou z nich je i Carl Cox. "Když vidíte, jak Sasha mixuje na Abletonu, necítíte z něj žádnou emoci. On to ví a jeho publikum to také ví", říká Carl Cox. "Mám Ableton, myslím si, že je úžasný a miluji ho, ale používám ho jenom tehdy, když vystupuju naživo s kapelou. Mám v něm nahrané beaty a smyčky. Ovšem používat Ableton k djování, to bych nikdy nemohl. Moje publikum by si mě tolik neužilo, kdybych stál na pódiu s notebookem. Všichni mě znají jako DJe, který si hraje s deskama, a s notebookem nikdo neví, co přesně děláte a jak to děláte".

Takže další bitva, jejíž výsledek je momentálně ve hvězdách? Máme věřit Coxovi, že hraní z počítače postrádá emoce nebo Sashovi, že to naopak velmi silně osvěžuje hudební produkci? Rozhodnutí není lehké.

Poznámka:
Recenzi na mixovanou kompilaci Fundacion, kterou Sasha namixoval na softwaru Ableton si můžete přečíst zde.

CO SE STALO, CO SE STANE

Výsledky letošních House Music Awards hledejte na adrese www.housemusicawards.com.

Nejlepším Djem roku 2005 se podle britského časopisu DJ stal Paul Van Dyk. Gratulujeme.

"Už jste zažili ten pocit, kdy koukáte z okna a po zdi protějšího baráku si to mašíruje Crazy Frog s utrženýma nožičkama?". Recenze, která vyšla v posledním čísle časopisu Živel, by se měla týkat nového alba francouzského producenta Vitalica. Také litujete, že jste se nenarodili se zvýšenou schopností porozumět českým kritikům?

Underworld (Rick a Karl) se rozhodli, že nebudou momentálně vydávat ani alba ani singly, ale že se pustí do něčeho takzvaně "mezi". Před měsícem vydali 30-ti minutovou skladbu "lovely broken thing", začátkem prosince přichází s další skladbou, tentokrát 25-ti minutovou. Jmenuje se "pizza for eggs". Ke stáhnutí za 5 liber na stránkách www.underworldlive.com.

V roce 2002 si Sasha a John Digweed vyrazili na turné. V roce 2006 se můžete podívat, jak to na jejich turné vypadalo - v únoru očekávejte na pultech obchodů "Delta Heavy Tour DVD".

WHAT'S HOT

Soul Mekanik - Wanna get wet (RIP)
Některé skladby znějí zvláštně. Při jednom poslechu z nich cítíte nádech retra (ženský vokál jako z osmdesátých let), při druhém poslechu máte pocit, jako by k vám skladba přiletěla z budoucnosti (vokodérem zkreslený mužský hlas v refrénu). A některé zvuky a postupy vás zase nutí vrátit se do reality a zjistit, že byla skladba nahrána docela nedávno. Soul Mekanik jsou prostě mistři v používání roztodivných zvuků a nálad. Zase jeden z důkazů, že house music není mrtvá. We wanna get wet! (Více o Soul Mekanik najdete zde.)

CO PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Crazy P - A Night On Earth (Shiva Records) - Dříve si říkali Crazy Penis, dnes již jenom Crazy P. Důvod tohoto přejmenování se nám nepodařilo zjistit, ale to vůbec nevadí. Stejně nás všechny zajímá hlavně obsah. A ten zůstal luxusní. Fůze house music, disca a jazzu funguje v podání Crazy P prostě geniálně.

After Dark mixed by Roger Sanchez and Tom Stephan (Stealth Records) - Dvojice Roger Sanchez a Tom Stephan jsou zbraně velkého kalibru v arzenálu labelu Stealth Records. Každý se vyznačuje trochu jiným stylem hraní a výběrem muziky, proto očekáváme s napětím, jak jejich rozdílné pojetí muziky bude fungovat na jedné kompilaci. Lze očekávat, že Sanchezův mix bude více nakopávající a Stephanův zase hodně tribal a elektro. Hmmm... To nemusí být vůbec špatné.

MINIRECENZE

VA - The Fall Collection (Celebrating 10 Years Of Ovum Recordings)
2005 – Ovum Recordings
Kultovní postava philadelphské urban scény – King Britt působící v pro nás nesmrtelném seskupení Digable Planets, jednoho krásného dne zjistil, že nejenom hip-hopem jest člověk živ. Objevil magické kouzlo rovných beatů a hypnotických smyček, seznámil se s podobně smýšlejícím Joshem Winkem a na světě byl houseový label Ovum Recordings. Jsou Vánoce, a to je zřejmě jeden z důvodů, proč se producentsko-djský tandem Britt & Wink rozhodl potěšit všechny své fanoušky luxusní kolekcí mnohdy doposud nezveřejněných nahrávek, jenž zároveň oslavuje již desáté výročí existence tohoto labelu. Jedná se skutečně o to nejlepší, co label Ovum Recordings může nabídnout, důkazem čehož je i velmi atraktivní a beze sporu exkluzivní seznam zúčastněných producentů. Svojí troškou tak přispěli například Rulers Of The Deep (Elu On Mi Ulu), David Alvarado (Klugh), Steve Bug (House), Yann Fontaine (Hand In Hand) či samotný Josh Wink společně s Ursulou Rucker v rámci cinkavě najazzlé nádhery Sixth Sense. Právě Josh Wink se postaral o eklektický mix plný zvukových, rytmických a pocitových zvratů, který vás zaujme, okouzlí a vtáhne do svého psychedelického světa. Stylově se jedná o velmi sofistikovanou fůzi deep, tech, tribal & soulful houseu té nejvyšší kvality. Autoři harmonicky kombinují jedinečnou pocitovost a euforii umocněnou občasnými vokály, bezstarostnou lehkost a vašemu intelektu prospěšné zvukové variace, přičemž výsledný produkt jako by vzdával hold nezaměnitelnému kouzlu house music. Opravdu masivní záležitost, která by vám rozhodně neměla uniknout!

Hodnocení: 95%

VA - New York House Sessions Vol.1 mixed by Chino Hernandez
2005 - i! Records
Psal se rok 1995 a label i! Records měl za sebou zhruba 2 roky poměrně úspěšné existence. Jeho zakladatelé - Joseph Ventola & George Calle tenkrát přemýšleli, kam že by měli směřovat své vydavatelské aktivity a na jaké umělce se soustředit. Volba nakonec padla na house music s výraznými prvky jazzu, latina a funku, která pánům připadala dostatečně zábavná i sofistikovaná. Rozhodli se také podporovat zejména lokální umělce (Newark, NJ) a pokusit se tak vyvinout svůj vlastní specifický zvuk, což nakonec vedlo k podepsání talentovaného Kevina Yosta. Nelitovali,  Kevin se v průběhu několika dalších let stal jedním z hlavních tahounů tohoto labelu a například jeho famózního alba One Starry Night se prodalo přes 100 000 kusů. Teď však mají pánové další zbrusu nové želízko v ohni, kterým je nadějný NYC Dj Chino Hernandez. Ten si pro svůj debutový mix vybral 14 těch možná nejlepších releasů za období existence i! Records a výsledný set pak zcela odpovídá precizní koncepci tohoto labelu. Máme tak co do činění s deep, tech, tribal & soulful house music, za kterou by se nemusel stydět ani již zmiňovaný Kevin Yost. Na disku naleznete hned několik tracků právě od Kevina Yosta (Trouble In Paradise, Bongo Madness, Conquistadors, One Starry Night), velmi slušně zaúřadoval také Richard Les Crees (Good Inside, Felicidade, Bahia, El Ritmo, Sunshowers), plus zde uslyšíme několik dalších povedených placek ze sféry zvukově spřízněných borců stáje i! Records (Peter Funk, Soul Immigrants, Thomas H. Junk a STP). Očekávejte také velkou porci future jazzu a rozverného latina, jenž jsou okořeněny výraznou dechovou sekcí a velmi divokou tribal rytmikou. Počítat ale můžete také s velkolepým nástupem China Hernandeze, protože soudě dle tohoto mixu bude možná maestro Hernandez jednoho dne patřit mezi elitu svého žánru. Klubový New York bude asi hodně príma, schválně ochutnejte alespoň na dálku!

Hodnocení: 85%

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016